måndag 21 januari 2013

Matplanering

Planering är grunden för att få ett liv i ett högt tempo att fundera. Alltså planeras det mycket här hemma i Hult. Visserligen tar det även tid att planera men jag har med åren lärt mig att det lönar sig att lägga tid på att strukturera och tänka efter före. Något av det bästa vi valt att göra är att ha matlistor. Redan när de stora tjejerna var små började vi med matplanering för en vecka i taget och nu har vi utökat till två. Skönt att handla ordentligt för två veckor i taget och bara behöva komplettera med mjölk. Att planera maten i förväg sparar mycket huvudbry när det är dags för middag och dessutom undviker man att fastna i att alltid laga samma mat. Eftersom jag inte äter kött blir det mycket vegetariskt och fisk och fågel här i Hult. Det är inte så att resten av familjen inte får äta kött men med åren har det blivit mindre och mindre av den varan. Kanske beror det på att jag oftast är den som lagar maten? Det är dock skönt att ha ett alternativ till middagen och inte behöva ha flera olika. Alltså passar familjen på att äta kött när jag inte är hemma och på så vis slipper vi laga flera rätter till middag. Fast när barnen önskar sig köttfärssås med spagetti då skulle de nästan bli upprörda om de verkligen fick köttfärssås istället för den sojafärssås som de är vana vid.



8 kommentarer:

Hannis sa...

Sånt där skulle jag behöva bli bättre på!
Att göra matlistor.
Blir ofta så att jag skenar in och handlar, självklart är jag hungrig så jag bara tänker på att det ska går fort=))

Växte upp med vegmat och nu blev jag förstås sugen på någon sån där riktigt god gryta!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Åhh, vad jag önskar att jag vore så där strukturerad och klok som du för jag är helt övertygad om att jag förmodligen skulle spara hur mycket tid som helst... Hmm.. Tål att tänkas på!

Kram
Petronella

VisaLiza sa...

Känner så väl igen det där! Lovade mig själv att få ordning på ätandet när jag fick barn. Så skönt att inte behöva komma på något att äta varje dag :)

VisaLiza sa...

Har du väl börjat kommer du inte förstå hur du någonsin kunnat göra på något annat sätt :) kramar Liza

Unknown sa...

Duktiga du. Matplanering är jätteviktigt här hemma, dels för som du säger man vet vad man ska äta i veckan och behöver inte fundera. Men även för miljöns-skull (mindre resor till affären) Här klarar vi än så länge bara av att göra inköp en vecka i taget då vi bara har en halv kyl (andra halvan är frys)

Önskar dig en härlig kväll
Kram
Annie

Annika Christensen sa...

Det där borde jag bli bättre på. Skulle säkert spara många kronor på det.Duktiga du!
Allt gott
Annika

VisaLiza sa...

Jag tänker också att det är viktigt för miljön. Vi hade också bara hälften hälften förut och det krävdes att man var mästare i tetris för att få plats med allt. I somras investerade vi i ny kyl och frys och det har verkligen varit en tillgång. Nu kan vi handla varannan vecka och det är onekligen skönt :) Kramar Liza

VisaLiza sa...

Du kommer inte att ångra dig även om det tar lite tid att komma igång :) Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...