lördag 1 februari 2014

Ord och bild

Ord brukar inte vara någonting som jag har problem med men de senaste veckorna har det varit så. Det är märkligt trögt att skriva både här på bloggen och de artiklar jag skrivet för Livåleva. Allt tycks ta dubbelt så lång tid och det är svårt att alls veta vad jag skall skriva om. Livet rullar förvisso på i en hög hastighet för närvarande och sådant tenderar att ta död på kreativiteten. Å andra sidan håller jag ett högt tempo jämt så det är egentligen inte någon större skillnad. Läser dock att det är många bloggare som upplever samma sak just nu och jag tänker att kanske är det årstiden som gör det svårt att skriva. Det är fortsatt mörkt och kallt och även om våren är helt nära är det alltid svårt att förutse när den verkligen kommer. Förra våren tog ju onekligen tid på sig innan den väl bestämde sig för att anlända. Ljuset är mer tillförlitligt, det blir lite ljusare för varje dag oavsett om det råder bister vinterkyla eller ljumma vårvindar.

Frågan om hur man skall hantera skrivkramp återstår dock. Det är nämligen inte helt praktiskt att inte kunna skriva när man driver en tidning. Ofta när jag saknar inspiration till bloggen brukar jag ta fram min kamera och ägna mig åt att fotografera och helt släppa tanken på skrivandet. När jag sedan går igenom bilderna och redigerar då brukar texten bara komma. En bild har ju alltid minst en berättelse som kan berättas.

När jag började blogga för dryga tre år sedan var det texten som stod i fokus för mig. Bilderna var en bisak, något som var trevligt att ha med men kanske inte helt nödvändigt. Idag ser jag bilderna och texten som två delar av en helhet och där båda behövs för att skapa något. Det innebär också att jag idag fotograferar oändligt mycket mer än tidigare, att jag lärt mig otroligt mycket och samtidigt förstår hur mycket jag skulle behöva lära mig för att bli ännu bättre. Jag har också förmånen att ha tålmodiga vänner som villigt låter mig använda dem som fotomodeller. När jag går tillbaka i mitt bildarkiv märker jag också att det inte bara är jag som blivit bättre på att fotografera utan också att de har lärt sig precis hur man skall göra för att bli bra på bild. Fast de bästa bilderna är inte alltid de perfekta bilderna. Många bilder kan vara alldeles suddiga och fel i sina proportioner och ändå vara alldeles underbara eftersom man lyckats fånga ett särskilt ögonblick på bild.

Magdalena är en av mina tålmodiga fotomodeller

4 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är svårt när orden inte kommer till en som man vill eller har behov av. Hoppas du lyckas fånga upp lite kreativitet snart trots allt. Kram.

Decdia sa...

Jag brukar inte ha så mycket text i min blogg. Är ingen jäkel på att skriva (ändå vill jag skriva en bok, haha). Bilder är ett måste, annars blir det trist. :)

choicesbyannie sa...

Jag gillar inte skrivkramp, men just nu verkar jag inte ha några problem med orden snarare med tiden;)
Önskar dig en fin söndag
Kram
Annie

Huset på Backavägen sa...

Jämfört med mig finnas det absolut ingen skrivkramp hos dig. Det är få bloggare jag läser som skriver så mycket som du, så det tror jag inte du behöver oroa dig över!
Kram Anki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...