fredag 15 maj 2015

En dag i Hult

Vi vaknade tidigt i Hult och såg hur solen redan sken vackert. Så fantastiskt att ha en helt ledig dag framför sig och börja dagen med att se hur solen skiner. Vi hade en tanke om att börja dagen med att åka till ett av våra lokala byggvaruhus för att köpa material till ett trädäck runt växthuset. Väl framme insåg vi att det var fler än vi som ville utnyttja denna lediga dag till byggprojekt. Det som var tänkt som en kort liten tur tog istället flera timmar. Fördelen med en ledig dag är att det finns lite mer tidsutrymme än annars.


Några av dagens planer förutom att köpa material var att lyckas så det sista som skall sås, att göra klart det sista med växthuset och att fortsätta skola om plantor. Selmer och Cleo verkade vara på humör att hjälpa till men ägnade istället dagen till att sova i solen. Tänker ofta att katter gör kloka prioriteringar i livet.


Här är trädgården som den ser ut från vår balkong. Växthuset har nu fått nytt tak och väggar efter stormen Egons påhälsning i vintras. Inne i uterummet står alla växter som väntar på att flytta in i växthuset och snart är det dags. Det enda som återstår innan de kan flytta in är några hyllor så allt kan få plats. Idag har jag äntligen sått det sista i odlingslådorna vilket innebär att det blir nästan tre veckor mellan första och sista sådden. Har säkerligen ingen större betydelse och det kändes dessutom mer uppmuntrande att så när det redan spirade i de övriga lådorna.


Det är fullt av vårblommor i rabatterna här hemma i Hult just nu vilket onekligen känns uppmuntrande även det. De senaste två höstarna har jag ägnat många timmar åt att sätta lökar och nu äntligen får mitt arbete ordentlig utdelning. Det är något alldeles särskilt att titta på rabatter som är alldeles fulla av vackra blå pärlhyacinter och samtidigt veta att varenda en av dem har jag petat ner i jorden. Helt underbart att ens eget arbete växa!


Eftersom det redan växer bra i våra odlingslådor var det idag dags för årets första gallringspesto. Det vill säga pesto bestående av sådant som behöver gallras. Idag kom peston därför att innehålla rädisblad, gräslök och blad från kålrabbi samt olivolja. solroskärnor, parmesan och vitlök. Smakar aldrig exakt samma men smakade mycket gott. Passade dessutom bra just idag eftersom vi hade vår goda vän Sophie på besök till lunch. Härligt att redan i maj kunna bjuda på hemodlat.


Det visade sig bli två omgångar gäster idag och med det två sittningar i rosenträdgården. Lagom till dagens andra fika passade jag på att experimentera lite i köket vilket resulterade i en smaskig kokoskaka som bara innehåller kokosflingor, banan och ägg. Ljuvligt gott och enkelt att göra och med det en perfekt kombination. Konstaterar att våra utemöbler i rosenträdgården behöver målas om. Det är en sådan där sak som jag tänkt att jag skall göra och helt plötsligt har två år passerat. Nåväl nu har jag i alla fall köpt färg och är ett steg närmare.


Nu är det kväll i Hult och jag har haft två hundar i knät större delen av kvällen. Förut morrades det en del från Ida när Ebba var i närheten men nu sover de gärna tillsammans. Det har varit en märkligt lång dag och en synnerligen bra sådan. Jag har lyckats genomföra allt jag föresatt mig och dessutom haft gott om tid att umgås med goda vänner. Få dagar är så bra som denna dag har varit!

2 kommentarer:

Decdia sa...

Jag gjorde en pesto på kirskål och solrosor nyligen, ett utmärkt sätt att bli av med "ogräs".
Så det går att så grejer nu? Trodde det var på tok försent! Vad kan jag så? (tyvärr går sallad och sånt nog bort då sniglarna äääälskar det)

Hemkära Hanna sa...

Så härligt att få allt gjort som du föresatt dig! Så blir det inte varje dag, i alla fall inte för mig.
Idag har solen kommit hit till oss och som jag njuter av den!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...