fredag 13 juli 2018

I väntan på ett växthus

Något som saknas här hemma i det blå huset är ett växthus. En del av mig tänker att ett växthus med självklarhet borde vara den första prioriteten i ett hem. Resten av mig konstaterar att när det finns mycket att göra då förpassas växthus från ett måste till ett önskemål. Även om det har varit mycket som har konkurrerat om min tid den här våren har jag trots allt hunnit med att så fröer och dra upp mina egna plantor. Ett tag hade jag tänkt låta bli, tiden kändes för knapp men samtidigt visste jag att jag skulle ångra mig längre fram under sommaren.

Pumpa och blommor

Så nu befinner vi oss mitt i sommaren och jag är omgiven av mina odlingar. En del ryms på altanen, en del i nya odlingslådor i trädgården och en del i uterummet. På altanen har odlingarna fått bli en del av inredningen medan de fått ta över uterummet helt.

Här är gott att vara!

I väntan på ett växthus har uterummet blivit ett riktigt bra alternativ. Dels så trivs växterna gott i ett rum med ljus från fyra håll. Dessutom är växterna förlåtande mot rummet i sig. När uterummet är fyllt med växter då syns skavankerna inte lika tydligt. Istället för att vara ett uterum med flagande färg blir det till en grönskande oas!

Snart tid för första tomatskörden

I mitt provisoriska växthus ryms tomater, gurka, chilli, paprika, aubergine och physalis. Ett blygsamt antal mot vad jag brukar odla men så mycket mer än vad jag trodde att jag skulle ha tid och rum för.

Chili med mycket hetta

Jag tycker om att ta med mig morgonkaffet ut i uterummet och titta på mina odlingar. När livet snurrar fort känns det som att den platsen får tiden att stanna. I mitt växthus kan jag stanna upp och bara vara. Där kan jag dricka mitt kaffe i stillhet och sitta länge och titta på allt som växer.

Längs uterummet finns en lite märklig avsats som jag tänkt riva men ännu inte tagit tag i. Inte särskilt vacker men den visade sig vara tämligen praktisk trots allt. Här ryms hinkar med squash och med pumpa tillsammans med  lite blommor. Mat och ögonfröjd blandat och döljer skavankerna. Hittills är det bara squashen som gett skörd men jag tror att om någon vecka eller så då finns det mer att skörda och jag ser verkligen fram emot det!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...