fredag 11 februari 2011

Elvi Alvina Norrgran

På hedersplats i vårt gästrum hänger ett porträtt av Elvi Alvina Norrgran, min svärmor. Orsaken till att porträttet hänger just där beror på att min mamma, det vill säga min mans svärmor alltid bor där när hon gästar oss. Kändes passade att mammorna fick samma rum.

Porträttet är från Elvi och Helges bröllopsdag och jag tänker ofta att hon ser så allvarlig ut. De gifte sig i Finland under andra världskriget och framtiden måste ha känts oviss för dem.  Vår del av världen är just nu trygg men det är inte länge sedan här var lika oroligt som på många andra håll i världen. Helge och Alvina hörde till de modiga. Svärfar var frivillig svensk i kriget i Finland och jag tänker att de modiga människorna kan förflytta berg. Idag är det människorna i Egypten som genom sitt mod vågar se en framtid istället för ovisshet.


Elvi på hennes bröllopsdag

Svärmors porträtt på väggen i gästrummet där min mamma brukar bo hos oss

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...