tisdag 8 mars 2011

Semlor

Det är ju två dagar att fira idag! Både kvinnor och semlor på en och samma dag. För första gången i mitt liv har jag gett mig in på uppgiften att baka en semla. Brukar normalt sett fuska genom att köpa antingen helt färdiga semlor eller att köpa färdiga bullar, mandelmassa och bara lägga till grädden. Hur man än gör så blir det i slutändan semlor. Idag har jag prövat på att göra dem själv helt från grunden. Fick dessutom använda min mandelkvarn vilket inte är ofta. Något som var lite intressant var att det inte ens i boken om semlor fanns recept på mandelmassa. Det var först när jag tittade i en kokbok från tidigt 80-tal som jag hittade ett recept.

Lite inspiration till bakningen. Här i finns dessutom många spännande sorters semlor

Det är inte så ofta den gamla madelkvarnen får jobba men nog gör den sitt jobb!





Lite skållad mandel, sen är det bara att sätta igång och mala och mala och mala......





Varsågod! Här bjuds det på semlor
Kanske blev de inte lika bildsköna som på boken, men gott smakade de!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...