lördag 1 mars 2014

Vardagens favoriter

Det är lätt hänt att en skaffar sig favoriter. Tror till och med att människan fungerar på det viset att hen alltid väljer sig favoriter. Trots att vi har ett helt skåp i köket full med diverse olika muggar och koppar så väljer jag alltid samma blå kopp när jag dricker mitt morgonkaffe. Jag har även min favorit bland mina bunkar när jag skall baka, den är ljust blå och i porslin. I alla vardagens rutiner finns det val att göra och visst väljs oftare än annat. Vad gäller garderoben vet jag att min gröna kofta är min absoluta favorit av allt som finns i min klädkammare. Den är fin, färgglad och passar verkligen till allt. Skulle nog kunna skriva ett helt inlägg om min gröna koftas förträfflighet!


Här har ni mig på väg till möte iklädd svart pennkjol, prickig blus och min älskade gröna kofta.


Samma kofta även här till blus och pennkjol men inte samma som ovan.


Samma kofta men här till klänning

Även i garderoben är det lätt att få favoriter vilket innebär att somligt kanske aldrig blir använt. Nu är det ju inte så att kläderna bryr sig om ifall jag använder dem eller ej. Däremot verkar det riktigt dumt att ha fullt med kläder som kanske inte används. Min väninna Linda skrev för en tid sedan på sin blogg att hon vänt alla sina galgar i garderoben för att se vilka kläder som verkligen används. Inspirerad av detta har jag nu hängt om alla mina kläder så att galgarna så att säga hänger åt fel håll. När ett plagg använts hänger jag tillbaka det på rätt håll så att säga. Två veckor har gått sedan mitt experiment påbörjades och redan nu börjar jag se mönster i vad jag använder. Det har också gjort att jag mer aktivt söker nya kombinationer av kläder och på så vis känns det som om mängden kläder plötsligt är större än innan. När jag ägnade mig åt att hänga om kläderna passade jag på att fundera över de plagg som hängdes tillbaka. Vissa plagg används aldrig och jag ställde mig frågan om jag kunde kombinera dem på något nytt sätt eller om de helt enkelt skulle rensas bort. Nu njuter jag av ordning och reda bland mina kläder och har även hittat några nya favoriter.

3 kommentarer:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Spännande det där med galgarna, ska jag nog testa.

Ha en fin söndag.
Kram Pia

choicesbyannie sa...

Vilken fantastisk vacker kofta, du passar verkligen i den färgen. Det där testet med galgarna borde jag nog testa jag med, kanske blir morgondagens syssla,)
Kram
Annie

Linda i Berlin sa...

Vad roligt att du testar galgarna :) Det blir verkligen en påminnelse om att alla ens kläder inte används. Och får en att tänka till lite extra.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...