lördag 15 mars 2014

På historisk mark

Som det har stormat i Hult i natt. Märkligt nog har vi fått behålla strömmen trots att den blinkade flera gånger. Nu på morgonen har det lugnat sig men blåser fortfarande ganska mycket och kanske kan det bli möjligt att ägna denna dag åt trädgårdsarbete trots allt. Fast just nu ägnar jag mig åt att drömma mig bort. Magdalena och jag har tänkt att vi ska resa någonstans nu i vår. Vi har haft siktet inställt på London men jag kommer på mig själv med att drömma om Berlin eller Budapest. Att resa tillsammans om våren har blivit lite av en tradition för oss. För precis ett år sedan var vi i Brighton och för två år sedan i Dublin. Får se om Magda är fortsatt inställd på att England eller om vi kanske hamnar någon annanstans i världen. När jag skall ut och resa och funderar på vart jag vill ta vägen brukar jag titta på mina bilder från tidigare resor. Alldeles nyss var vi ju i Edinburgh och kanske är det därför som jag drömmer mig till andra länder än England. En plats jag tänker på ofta och gärna skulle åka tillbaka till är Rom där Raimo och jag var i november. Vi hann med att se otroligt mycket på bara några få korta dagar och vi tycker båda att vi fortfarande håller på och processar alla intryck därifrån.


Det går liksom inte att värja sig från historiens vingslag när en befinner sig i Rom. Överallt finns historien närvarande på ett sätt som jag aldrig varit med om på någon annanstans. Visserligen är alla platser lika gamla som jorden själv, men i Rom blir det så tydligt när en faktiskt kan se byggnader som stått på en plats genom århundradena.


Vi hade tänkt oss att gå in på Colosseum men valde att avstå eftersom kön för att komma in var flera timmar lång. Det gick visserligen att köpa särskilda biljetter som gjorde att en fick gå före i kön men det kändes onekligen lite märkligt och var dessutom riktigt dyrt. Det hade förvisso varit spännande att se Colosseum från insidan men vi är ändå riktigt nöjda med vår beslut att promenera runt istället. 


Alldeles intill Colosseum ligger Forum Romanum som nog bara kan beskrivas som helt fantastiskt. Dels för att det är ett så stort område men också för hur mycket som finns bevarat där. Det finns flera utsiktspunkter runt området som gör det möjligt att få en riktigt bra översikt över hela platsen ur flera vinklar.


På våra dagar i Rom hann vi med många turistmåsten. Visserligen måste en ju inte se just de platserna men vi hade en lång lista på platser vi kände att vi absolut var tvungna att se. Detta gjorde att vi promenerade väldigt mycket och att intrycken blev många. Jag är glad att vi valde att lägga upp vår resa som vi gjorde, men om vi reser tillbaka till Rom då skulle jag vilja ta det lite lugnare och ägna mig mer åt att strosa, dricka kaffe, titta på folk och bara njuta.

3 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Rom är en härlig plats. Själv drömmer jag lite omTobago just nu, trots att jag inte är så förtjust i stränder. Märkligt!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Underbart att besöka nya platser, och roligt att ha något att se fram emot.

Ha en fin lördag.
Kram Pia

Mycket annat & lite betong sa...

Kul att planera för en resa! Det ska bli roligt att se vart ni väljer att åka.
Själv har jag inte rest så mycket. Rom låter fint med mycket att se.

Kram Agneta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...