fredag 6 februari 2015

Nässlor i Rom

Jag älskar att resa och hinner nästan inte hem innan jag börjar att tänka på nästa resa. Världen är onekligen spännande att upptäcka och jag har hittills bara sett en liten bit av den. Vissa platser gör med intryck än andra men gemensamt för alla platser är att de gör just intryck. Själva resan är ofta intensiv och fylld med upplevelser och det är ofta först efteråt det är möjligt att sortera intrycken. Mina båda resor till Namibia var sådana och jag har nog fortfarande inte sorterat alla upplevelser och intryck. Genom att fotografera mycket under en resa blir det möjligt att ta med sig en bit av resan hem och kunna uppleva den om igen. För drygt ett år sedan besökte Raimo och jag Rom. Under några få intensiva dagar promenerade vi runt i den historiska staden och intrycken var så många att det har krävts lite distans för att förstå allt vi hann se. De där små detaljerna som kameran fångar men som en själv inte riktigt hinner att uppfatta.


Jag minns hur jag lade märke till att det växte nässlor även i Rom. Det kändes både märkligt och betryggande att det även i den historiska världsstaden Rom växer nässlor precis som hemma i Hult. Tänk att det finns något som förenar Hult och Rom trots att skillnaderna i övrigt är enorma.


Små detaljer blandat med historiska monument kan summera staden Rom. Ett höstlöv är förvisso mer förgängligt än de byggnader som funnits i hundratals år men likväl vackert.



Vi strosade längs Tibern en av dagarna. Vattnet forsade med en våldsam kraft och var alldeles brunt. Vatten brukar i mitt tycke vara vackert men inte Tiberns vatten i november. Broarna som korsade Tibern var däremot otroligt vackra. Vi korsade floden flera gånger bara för att kunna se dem lite bättre. Broar har ofta något smått magnifikt över sig. De riktigt gamla är oftast de vackraste men en av de mest imponerande är Uddevallabron över Sunningesund. När det är mörkt får en nästan känslan av att passera genom en katedral. Med sina upplysta pelare är bron lika imponerande.


Så här i februari är det lätt att drömma sig bort, särskilt till platser med högre temperaturer. Längtar efter våren och för att möta våren behöver en egentligen inte resa särskilt långt. Både i Dublin och i Edinburg är det möjligt att redan i februari få en försmak av våren. Det är förvisso inte så varmt men det är mildare än här hemma och vårens blommor har börjat att komma fram.

2 kommentarer:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Visst är det underbart att resa och som du skriver ta med sig en liten bit hem i form av fotografier.
Man skulle jobba lite mindre och tjäna lite mer pengar ;)
Trevlig kväll till dig !
Kram Pia

Christina sa...

Vad fint. Det har jag inte haft en tanke på, att det växer nässlor i Rom. FAst å andra sidan så har jag aldrig varit där... men plötsligt händer det.

Ha det fint!
Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...