lördag 9 januari 2016

Den första våren

Bara tanken på våren gör mig smått lycklig. Jag älskar verkligen våren och den förväntan som ligger i årstiden. Att det åter blir ljusare, lite varmare och att naturen åter vaknar till liv. Att se den där första antydan till grönska och att känna att vinden inte längre är isande kall. Just förväntan är en härlig känsla. När en känner förväntan är allt möjligt och det i sig är onekligen fantastiskt. Under förra året hade jag den fina förmånen att uppleva våren tre gånger. Den första våren var i Zadar i Kroatien, den andra några veckor senare här hemma i Sverige och den tredje i Kapstaden.


Även om det var april när jag var i Zadar var det fortfarande kallt hemma och våren lät vänta på sig. Att då komma till en plats där tulpanerna blommade och träden precis började grönska var fint.


Zadar som är en härlig kuststad förberedde för den annalkande sommaren


Lyckades också få se vårens flyktighet. Den passerar snabbt och då är bäst att njuta medan tid är!


Jag tycker mycket om kontraster. Som här vid grönsaksmarknaden i Zadar. Gammalt och nytt möter varandra. Sten möter trä och blommande körsbärsträd mot en flagande fasad.


Vackert dessutom med ett träd med blommor i två färger.


Överallt blommor och färger. Efter ljuset är det nog just färg jag längtar efter när vintern är slut.


Sen ligger det något smått magiskt i att kunna strosa längs vattnet en vårkväll. Att inte frysa trots att en har klänning och bara ben. Att se solen gå ner och sedan fortsätta strosa utan att ha ett bestämt mål eller någon tid att passa.

1 kommentar:

Fröken Grön sa...

Ljuvliga bilder! Man blir allt lite inspirerad att göra en vårresa.
Tack för din värmande kommentar på min blogg!
/Anna-Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...