fredag 1 april 2016

April, april...

April kom med strålande sol och härligt väder. Hult är verkligen som bäst i solsken, särskilt nu när min trädgård vaknar till liv igen.


I en av mina rabatter tittar krokusen äntligen upp. Under många år ville krokus inte trivas i trädgården i Hult men sedan något år tillbaka har jag ganska gott om dem. I den nya planteringen har bara en enda krokus tittat upp än så länge men jag hoppas på många fler.


Rabarbern är även den på gång och jag längtar verkligen efter första skörden. Plockade upp den sista flaskan med rabarbersaft ur frysen tidigare idag så det passar onekligen bra att det snart är möjligt att koka ny saft.


Gräslöken är även den på väg upp vilket är bra eftersom den varit helt slut i frysen en längre tid. Jag slarvade med att skörda förra året vilket gjort att den tog slut betydligt tidigare än annars. Alltså note to self: slarva inte med att skörda! Det lönar sig helt enkelt inte att vara lat. Å andra sidan är det mycket som skall hinnas med i vardagen och då kanske det viktigaste inte blir att just skörda gräslök.


I höstas testade jag att så palsternacka. De senaste två åren har jag nämligen missat små palsternackor som växt i odlingslådan under den tidiga våren. Funderade därför i höstas på hur det skulle bli att så nya frön när jag ändå höll på och skörda. Idag såg jag två fina rader med palsternackor och flera var redan klar för skörd.


Dagens skörd!


I en av odlingslådorna tittar det upp persilja och snart finns det möjlighet att skörda även den.


Rönnspirean är bland det första i trädgården att få blad. När den är tuktad och i rimlig mängd är det egentligen en ganska fin buske. Den uppskattas dessutom av fjärilar vilket onekligen är trevligt.


I den nya planteringen är det som sagt bara en enda krokus som har tittat upp så här långt. Med tanke på mängden lökar som jag har planterat där i bör det komma mycket mer de kommande veckorna.


Även om det är få lökar som kommit upp i den nya planteringen så tittar annat upp. Ska verkligen bli roligt att se hur den kommer se ut i år när allt fått växa till sig lite. Förra året var det lite glest mellan blommorna med då valde jag att fylla ut med krasse. Krasse är verkligen en tacksam växt att använda även om den är ettårig. Det blir mycket av den på kort tid och den blommar fantastiskt vackert.


Som alltid när jag är ute i min trädgård gör katten Elvis mig sällskap. Vi har vår lilla rutin han och jag och trivs gott tillsammans. Han är verkligen speciell den där katten och är ibland mer människa än katt. Ett synnerligen gott sällskap att ha vid sin sida de där dagarna som inte är helt enkla.

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Så härligt att se allt som knoppar och kommer upp ur jorden nu.
Idag har vi haft en underbar dag med lite sol.
Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...