fredag 10 juni 2016

Åter denna äppelångest

I flera år har jag tänkt plantera äppelträd i Hult. Det kommer dock aldrig längre än till själva tanken om plantering eftersom jag helt enkelt inte kan bestämma mig. Först gällde det att komma på var i trädgården de skulle placeras. En process som tog mycket lång tid eftersom trädgården tills för bara några år sedan var som ett tomt papper. Eller snarare som en hel djungel om en ska vara riktigt ärlig. När jag började fundera över fruktträd i trädgården var det helt omöjligt att föreställa sig att trädgården någonsin skulle bli så ordnad att det ens skulle vara möjligt att plantera träd. Sedan dess har en alldeles ljuvlig trädgård växt fram, min allra största stolthet om jag skall vara helt ärlig. Träd har sågats ner, marken har jämnats till och nytt har planterats. Nya rum har skapats och nya stigar trampats. En dag var det plötsligt självklart vart fruktträden skulle planteras. Då återstår bara den lilla frågan om vilka sorters äpplen som skall planteras. Det finns ju så mycket att välja mellan och valen är svåra. Hur stora skall träden vara, vilken typ av äpplen vill jag ha, tidiga eller sena? Dessutom skall en fundera över vilka sorter som passar bra tillsammans. Många svåra val som skapar äppelångest helt enkelt. Så vad göra? Min plan är numera enkel! Jag ska åka till den eminenta lokala plantskolan och helt enkelt säga till dem att jag behöver tre träd som passar bra tillsammans. Jag gillar dessutom söta röda äpplen och vill ha gott om skörd. Så mycket enklare än att själv försöka lista ut vad som kan vara rätt val.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...