onsdag 15 juni 2016

Det efterlängtade regnet

Trots min tämligen blygsamma odling här hemma i Hult börjar jag förstå bondens längtan efter regn. På sina ställen är gräsmattan helt gul och det har varit en  utmaning att se till att odlingslådorna inte blivit för torra. Planteringarna och rosenträdgården har även de behövt vattnas. I växthuset är det ingen skillnad om det regnar eller ej, men det har varit tämligen torrt även där. Till sist kom då äntligen regnet, det efterlängtade regnet och jag nästan ser hur växterna sträcker på sig i förväntan. Som genom trolleri går trädgården från att vara matt och dammig till gnistrande vackert grön igen. Vilken skillnad lite regn gör! Märkligt det där hur det där regnet sällan kommer i lagom dos. Antingen inget alls under lång tid eller alldeles för mycket på en och samma gång. Just nu är dock regnet alldeles perfekt. Ett stilla sommarregn som har pågått i flera timmar. Håller mina tummar för att det fortsätter ännu ett tag till och med det ger min trädgård lite chans till återhämtning. Har planerat att plantera nya rosor imorgon och då behöver jag fuktig jord för dem att trivas i. Nu kan jag konstatera att det är två rosor som har gått hädan under vintern. Förvisso tråkigt men betydligt bättre resultat än vad jag ett tag befarade. Dessa skall nu ersättas med samma sorter och dessutom kompletteras med nya skönheter. Har en lång önskelista över rosor som jag bara måste ha i rosenträdgården. Nu får de ju dessutom plats sedan rosenträdgården nästan fördubblats.

Min trädgård i regnet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...