tisdag 9 augusti 2016

Köket så som det var en gång

Huset i Hult är många saker men inte särskilt färgglatt. Jag tycker om inslag av färg men föredrar att väggarna har en vit eller grå botten. Då kompletterar jag hellre med färg i inredningen eftersom det är enklare att förändra. Första gången jag klev in i huset i Hult var här däremot mycket färg. Hallen var alldeles knallgrön och till det en mossgrön heltäckningsmatta. Köket som nu renoveras gick i olika nyanser av orange och brunt. Just nu känner jag stor frustration över hur lång tid det tar att renovera köket. Förvisso går det lite framåt hela tiden men jag hade verkligen önskat att slutet var betydligt närmare än vad det är. Då kan det vara bra att påminna sig själv om hur det en gång i tiden såg ut och glädjas över att det inte längre ser ut så.


Det här är köket i Hult sommaren 2005, den första sommaren i huset. Då försökte jag göra det bästa av situationen och och komplettera med gardiner och duk som matchade köket. Ungefär två år senare fick jag nog vilket ledde till att en väninna och jag började riva tapet och måla om köket en sen fredagskväll. Det var en korttidslösning som skulle göra det möjligt att stå ut något år till. Istället skulle det dröja nästan tio år innan det blev dags. Där diskbänken står är det nu en dörr till rummet innanför vilket nästan känns lite overkligt. Äntligen hör kök och matrum ihop så som jag så länge har önskat.


Då i början stod matbordet i köket men det kändes aldrig riktigt bra. Hur jag än möblerade kändes det trångt och konstigt. Kändes som helt rätt beslut att bara ha kök i köket så att säga och att ha matbordet i nästa rum. Den där tapeten var jag faktiskt lite förtjust i till att börja med. Tyckte den var retrofin och lite snygg. Sen en dag tålde jag den helt enkelt inte längre, märkligt det där hur en kan ändra sig. Köket är byggt 1956 och ommålat och tapetserat någon gång på 70-talet och tidsandan var verkligen fångad i rummet. Det var lite som att resa i tiden särskilt som kylskåpet från 1956 och spisen från 70-talet fanns kvar. Dessa fick dock bytas ut tämligen omgående.


Lite fint ändå att till och med knapparna på spisen var orange. Onekligen färgmatchat med resten av köket! Gillar när en tanke är genomförd fullt ut.


Så här såg det ut för ett par veckor sedan. Sedan dess har köket fått nya fönster och nytt tak. Som jag nämnde tidigare också en ny dörr samt element och el- och rördragningar. Snart börjar det riktigt roliga jobbet med att tapetsera och ställa köksskåpen på plats och allt annat piff. Det kommer bli ett riktigt fint kök.

3 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Det är mycket jobb och det tar tid men det är värt allt arbete och slit när köket väl är färdigt, och det kommer alla gånger bli superfint! Lycka till!
/Birgitta

Villa Frejas bokblogg sa...

Så kulmen köksrenovering :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Kul med! Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...