tisdag 2 januari 2018

Supersmarrig granola

Jag är riktigt förtjust i granola och äter gärna det till frukost. Däremot har jag haft svårt att hitta den perfekta granolan, den som smakar precis som jag vill ha den och dessutom inte innehåller konstigheter. Alltså fick jag hitta på en granola som uppfyllde mina krav. Enda problemet är att den är så attans god att det är svårt att sluta äta! Skulle nästan kunna äta den till alla mina måltider.

Frukost i en burk

Lizas granola
4 msk kokosolja
5 dl kokosflakes
0.5 dl chiafrön
5 dl valnötter
4 dl hackade hasselnötter
1 msk kanel
2 tsk kardemumma
0.5 tsk salt

Gör så här:
Börja med att sätta ugnen på 125 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält sedan kokosoljan och häll ner i de torra ingredienserna. Blanda runt ordentligt och bred sedan ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ungefär 20 minuter och rör om ibland. Låt granolan svalna och häll sedan över den i en burk.

Kommentar:
Granolan bränner lätt så det är viktigt att inte ha högre temperatur och att inte låta den vara inne för länge. Hållbarheten för granolan är ungefär två veckor men det går alldeles utmärkt att frysa ner den.

När granolan bakas sprids en fantastisk doft i köket

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...