onsdag 8 januari 2014

En försvunnen läsare

Nästan så länge jag kan minnas har jag varit en läsande och skrivande människa. Jag har nästan alltid läst flera böcker samtidigt. En bok vid sängen, en bok i handväskan, en i handskfacket på bilen och så vidare. Så snart en bok har tagit slut har den ersatts med en ny och så har det varit tills för ett år sedan ungefär. Plötsligt kändes det både svårt och motigt att ens välja en bok. En av mina drömmar innan vi köpte huset i Hult var ett eget bibliotek fyllt med härliga böcker så jag så snart lusten föll på bara kunde plocka en ur hyllan. Trots att jag har det där härliga biblioteket och att det är fyllt med spännande både lästa och olästa böcker så har det känts som en oöverstiglig uppgift att välja någon att läsa. Till slut bara tog jag en ur hyllan, tänkte att de alla har ju lockat mig så pass att jag har tagit hem dem och ställt in dem i biblioteket. Det funkade dock inte alls! En sida sedan hade jag tröttnat. Sedan ett och ett halvt år tillbaka är jag med i en bokcirkel och tur är väl det annars hade nog inte en enda bok blivit läst det senaste året. De första böckerna vi läste i bokcirkeln läste jag slut på bara några dagar. Sedan började det ta veckor att läsa ut böckerna och en av de sista böckerna förmådde jag inte ens att öppna. Hur kunde jag plötsligt ha blivit en människa som inte läser? Har funderat mycket över detta den senaste tiden eftersom det är en märklig känsla att inte vara läsande. Så blev jag sjuk precis efter nyår och tvingades tillbringa mer tid än vanligt i min säng. Plötsligt hade jag läst ut fyra böcker på en vecka och utan att jag tänkte på det så ligger det en bok som jag läser vid sängen, en i väskan, en på skrivbordet och en i köket. Ordningen är således återställd och allt som behövdes var lite lugn och ro för att hitta tillbaka till mitt läsande jag.

Här är mitt älskade bibliotek. Klurar som bäst på hur vi skall få in fler bokhyllor då det ständigt saknas hyllplats i biblioteket. Visserligen behöver inte alla böcker sparas, men att läsa om en bok är ju som att hälsa på en kär gammal vän!

1 kommentar:

Hannis sa...

Det går i perioder det där.
Ibland blir det som att huvudet blir fullt av text och man inte kan ta in något mer. Och tiden, om det är fullt av saker som händer så är det svårt att komma in i det där "koppla av med en bok-flödet"

Härligt med ett bibliotek!
Kram Hannis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...