fredag 10 januari 2014

Vår i Hult

Vi har en bricka på bordet i matrummet som fram till idag varit juldekorerad. Nu kändes det dock som läge att byta julen mot vår. Kanske är det minusgraderna som smugit på oss idag som gör att jag intensivt längtar efter vår. Även om vintern så här långt har varit mild så är jag trött på mörkret nu.


 På brickan samsas vårblommor, ljus och en liten fågel


Krukan till krokusen är egentligen en ljuslykta men jag tycker att den fungerar riktigt fint till lökar. Den fula plastkrukan har dolts med mossa vilket gör det enkelt när det är dags att byte ut krokusen.


Den söta lilla ljuslyktan har jag fått av ett av barnen. Hennes egen design och tillverkning.



Färgglatt blommande krukväxter gör mig lätt om hjärtat och viskar löften om den annalkande våren.


När krokusen blommat över kommer de i likhet med julens hyacinter att planteras ut i trädgården här i Hult. I höstas satte jag dessutom gott om nya lökar så det skall bli spännande att se vad som tittar upp i våra planteringar framöver.


Ljusstakar i pressglas är något som jag tycker om. Just denna är nytillverkad men stilen är den rätta. Jag har ljusstakar i pressglas i flera olika färger och det blir onekligen vackert att ställa dem alla tillsammans. Det lila ljuset är jag särskilt glad över eftersom jag fått det av min väninna Magda som har stöpt ljuset själv. Har funderat en tid på om jag skall försöka mig på att stöpa egna ljus. Har inte kommit längre än till själva tanken på att pröva det, men har nu i jul börjat att samla alla ljusstumpar för att ha material att utgå ifrån. Skulle jag inte komma längre än tanken så finns det en låda på kommunhuset där man kan lämna sina ljusstumpar så de kommer till användning.

4 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken fin dekoration. Men håller med, nu längtar vi efter våren :) Kram.

millandante sa...

Åh så härligt och fint det är att byta vinter mot vår!!

Kram Milla

Min Lilla Kokvrå sa...

Mörkret är man sannerligen trött på men jag saknar att det ännu inte varit en riktigt hög, klar och kall dag med skoknarr än :(
Jag brukar också tjuvstarta våren med lökar i en bordsdekoration och hoppas hitta en fin trälåda att sätt dem i i år :)

Fortsatt trevlig helg!
Birgitta

Rose Garden Malevik sa...

Olala. ja det där var riktigt fint :)
å missa nu inte....

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
Välkommen
Håkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...