torsdag 2 januari 2014

Vegetarisk sill

En av årets stora favoriter för min del på julbordet var den vegetariska sillen som jag testade att göra. Jag äter visserligen fisk men av outgrundliga anledningar kan jag inte längre äta sill vilket onekligen känns tråkigt. Under hösten har jag läst flera bloggar med recept på en vegetarisk variant på sill där sillen ersätts med aubergine. Måste säga att jag var mycket skeptisk till projektet men märkligt nog smakade det precis som sill skall göra! Känns kul att inte behöva gå miste om något som jag tycker så mycket om.


Vegetarisk skärgårdssill
4 msk majonnäs (välj äggfri för helt vegetariskt alternativ)
2 msk dijonsenap
1/2 dl hackad dill
1 burk röd tångkaviar (den är färgad med paprika)
1 vitlöksklyfta
1/2 dl finhackad purjolök
Juice från 1/2 citron
3 dl förvälld aubergine
Turkisk yoghurt (välj naturell soygurt för helt vegetariskt alternativ

Skär auberginen i bitar. Tänk på hur stora sillbitar är och utgå från det. Förväll auberginen men tänk på att inte låta den bli för lös i konsistensen. När auberginen har svalnat blandas alla ingredienser samman. Om sillen skall ätas ganska omgående fungerar det med en hel vitlökslyfta men skall den stå några dagar kan det vara klokt att bara ta en halv klyfta. Vitlöken riskerar annars att helt dominera smaken efter några dagar.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så vacker burk & det låter gottit - Tack för receptet/Kram

min tekopp sa...

Vilket spännande recept, det sparar jag och testar till nästa jul! Tack för det!

Kramar

Junitjej sa...

Svar: Jag föredrar också en vanlig kalender framför en digital eller elektronisk.

Christina sa...

Oh vad spännande med aubergine som "sill" - det måste jag prova. Kan vara lämpligt projekt att spara till påsk kanske...

Tack för tipset!

Och god fortsättning på det nya året!
Kram Christina

Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Det där kanske hade varit något för mig att testa då jag inte gillar sill:)

Kramar och god fortsättning på det nya året.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...