tisdag 7 januari 2014

Ledighetens slut

Ledighetens allra sista dag har varit en lugn dag i Hult. Det behövs ofta en lugn dag hemma för att ställa om mellan ledighet och vardag.


Mellan skurarna lyckades Ida och jag gå på en långpromenad i skymningen. Det sägs att det är riktig vinterkyla på gång men idag kändes det som om det var vår i luften. Kanske är det önsketänkande från min sida. Jag hade dock gärna helt hoppat över kyla och snö och istället kunna njuta av fågelkvitter och vårblommor.


Det är inte bara människorna i Hult som tagit det lugnt idag. Katterna har turats om att sova i en skokartong som av någon outgrundlig anledning lämnats på kökssoffan. Fast när nu katterna var så förtjusta i kartongen så fick den ligga kvar tills de tröttnat.


En lugn dag och en riktigt bra dag som avslutas med varma scones och te till kvällsmat. En ny favorit är att äta dem tillsammans med kanelsmör. Skönt när det finns tid att sitta länge tillsammans och äta både middag och kvällsmat. Middag äter vi allt som oftast tillsammans hela familjen men många gånger har vi tider att passa efteråt. Idag har vi dock haft gott om tid både till båda dessa mål och det uppskattar jag verkligen.


Vår vackra julgran står fortfarande kvar och märkligt nog har den varken börjat barra och inte heller har jag tröttnat på den. En del av julpyntet har jag börjat att packa ner och idag städade jag bort alla vissnade hyacinter. Nu ligger de nerklippta och väntar på våren då de skall planteras ut i trädgården här i Hult. Granen den får däremot stå kvar ett tag till, det är onekligen den tjusigaste granen vi haft på många år så kanske får den stå ända till tjugondag Knut i nästa vecka. 

8 kommentarer:

Hannis sa...

Låter som en skön dag!
Här varnar dom för kyla till helgen -12.
På ett sätt så vill jag gorma nej över det men samtidigt så är jag less på skitiga hundtassar och ständigt regn. Så jag får släpa fram varma kläderna igen helt enkelt!

Jag använder ett grundrecept som funkar. Vet inte om det är samma som ni har, det blir ungefär tre portioner.

1½ dl mjölk
1 dl strösocker
2½ dl vispgrädde
½ tsk vaniljpulver + ev 1 tsk vaniljextrakt
Jag har provat att byta ut vaniljextraktet mot dajm, kakor, fikon. Det har funkat.

Rör mjölk och socker i en skål tills sockret har löst sig.
Blanda i resten och häll sen ner i glassmaskinen.
Jag kör i glassmaskinen i ungefär 15-20 minuter, sen låter jag det stå i frysen 1 timme eller två timmar.

Det enda jag tycker är en en nackdel är att glassen smälter väldigt fort när man tar fram den.
Men det blir väldigt mycket godare glass än den köpta!

Kram Hannis

Min Lilla Kokvrå sa...

Ja, det var en riktigt tjusig gran ni har :) Eftersom vi inte firade julen hemma i år har vi inte haft någon gran och inte heller något annat julpynt. Adventljusstakarna som står i fönstren får stå veckan ut sen ska det bli kul att köpa lite nya fräscha blommor och ställa där istället. Tulpaner, slog det mig nu, visst är det väl snart tulpanens dag? En bukett tulpaner ska jag köpa mig, snarast :) Vi passade på att ta en skogspromenad härom dagen när solen för ovanligheten skull sken, så här års brukar det annars gå att promenera på isen men inte i år ...

Ha en fortsatt skön vecka!
Birgitta

Anneli sa...

Nu kör vi på som vanligt igen...........ganska gott så man får ordning på dagarna igen.
Håller verkligen med dig.............nu tycker jag inte att man vill ha snö och kyla!
Hade hoppats på att slippa snö denna vintern...hi....hi....

Typiskt katter att hitta knepiga sovplatser..............

Kramar Anneli

choicesbyannie sa...

På något sätt är det härligt när vardagen är åter men det krävs lite mjukstart.
Så fin er gran är, här åkte vår ut redan på nyårsafton då den barrade så förskräckligt. Nästa år blir det nog tyvärr en plastgran för jag gillar inte allt barr.

Önskar dig en skön dag
kram
Annie

Anonym sa...

Hihi Underbara katter <3
Önskar dig & alla i Hult en härlig dag/Kram

Anna sa...

Jag är som du... För min del får gärna vintern vara mild och grön! Läste i en blogg om en som har snödroppar på gång! Fast man vet ju att detta inte kommer funka. Jan-mars är årets värsta.
Kul med katter i skokartongen!:)
Kram Anna

Unknown sa...

Ja nu rullar vi igång vardagen igen... och jag gillar det. Vår gran barrar inte heller, konstigt nog, snart åker den ut ändå.
Fin bild på ljusen.
Kram
//bara anna

Decdia sa...

Haha, katter och deras ställen. De kan ha de finaste bäddarna men ändå är en skokartong det bästa. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...