onsdag 1 januari 2014

Nyår i Hult

Nyårsdag i Hult och det är en riktigt lugn dag. Inte för att nyårsafton var särskilt stökig utan för att det är så skönt att ibland har en dag då man inte behöver göra något alls. De senaste åren har vi haft fest på nyår och dessutom många övernattande gäster och då har det onekligen varit full fart både på nyårsafton och nyårsdagen. I år valde vi dock att vara hemma och ta det helt lugnt. Till en början skulle det bara vara familjen men så blev det i alla fall en gäst eftersom hans fru jobbade kvällen.


Vi inledde aftonen med fika i lugn och ro och unnade oss sedan att laga maten långsamt. Köket fylldes av prat och matlagning och dessutom passade pappa på att baka. Trevligt sällskap och god stämning är en synnerligen bra kombination enligt mig. Även om vi bara var hemma så var det givetvis nyårsklädsel som gällde. Ena tösen hade shoppat sig en riktig drömklänning på mellandagsrean och var mycket nöjd över att redan få möjlighet att använda den. När middagen var uppäten satt vi kvar länge vid bordet och umgicks vilket är sällan det händer här hemma eftersom det ständigt är något på gång. Trevligt dock att sitta still en stund och bara vara. När sen kvällen var sen gjorde vi lite kvällsvickning lagom tills dess vår gästs fru slutade sitt jobb.


Barnens kommentar till min nyårsoutfit var: VA har du inte klänning på dig! Kanske är det så att jag har viss förkärlek för tjusiga klänningar. Toppen jag har på mig hittade jag i en låda med kläder tidigare i år. Sådant där som jag har sparat på men egentligen trodde att jag aldrig mer skulle använda. Köpte toppen till en riktigt tjusig tillställning när jag var 20 år. Kul att den kändes rätt igen 14 år senare!



Så här på årets första dag är det onekligen intressant både att blicka framåt och även att blicka tillbaka på året som har gått. 2013 har på många sätt varit ett riktigt bra år. Vi hade en sommarledighet som var helt fantastisk. Det är en sommar jag kommer att värdesätta under resten av mitt liv och tänka tillbaka på med glädje. Kort och gott var året som passerade gott! Blickar jag istället framåt så väntar mycket spännande i år. I september är det äntligen dags för vår bröllopsfest som vi håller i samband med vår tioåriga bröllopsdag. Innan dess skall vi dessutom fira att vi har en student i huset både genom studentmottagning och studentbal. För vår del kommer det även att bli ett år med mycket politik eftersom 2014 är ett valår. Valrörelse är något jag gillar fast ännu mer gillar jag att vinna val, så det blir planen för året, att vinna valet helt enkelt! Något annat jag ser fram emot är den nya säsongen i vår trädgård. Eftersom det var så fantastiskt roligt med odlingarna förra året så blir det givetvis odling även i år. Vi skall bygga fler odlingslådor för att få plats med mer. Vi tar med oss erfarenheterna från förra året och konstaterar att vissa saker fungerar bättre än andra. Att odla palsternacka i Hult var onekligen en riktig höjdare och jag har aldrig sett så tjusiga palsternackor tidigare. Rödbetorna var det lite si så där med och jag konstaterar att jag måste lära mig att inte så fröna så tätt. Håller som bäst på att skissa på hur många odlingslådor som krävs och vad vi skall sätta i dem. 2014 har inletts riktigt bra och jag ser fram emot året som väntar. God fortsättning på det nya året!


6 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Här hade vi också en väldigt skön och stillsam nyårsafton. Jag lagade en tre- rätters meny som tog i stort sätt hela dagen att förbereda och laga men eftersom det bara var vi som skulle äta och inte hade någon tid att passa kände jag ingen som helst stress och press utan bara att det var roligt. Dukade sedan fint till middagen men måste erkänna att klädseln var av den lite väl bekväma sorten för att vara acceptabelt nyårsafton ;)men det kändes riktigt skönt det med :)
Efter lite soffhäng gick vi ut och väntade in tolvslaget med att elda i sonens nygjorda eldkase i smide, beundra den vackra stjärnhimmelen och njuta av stillheten i skogen, förutom lite smällare som hördes i fjärran. Ett perfekt slut på ett helt ok år och nu ser jag med spänning fram emot 2014 och vad det har att erbjuda, har inga större planer än att försöka avsluta några av de redan påbörjade projekten på vårt hus och tomt och kanske genomföra en gammal dröm om att ö-luffa i den grekiska ö-världen, men mest ska försöka att bara vara här och nu och ta dagen som den kommer utan för stora krav på mig själv eller på min omgivning. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året :)
/Birgitta - Min Lilla Kokvrå

choicesbyannie sa...

Verkar som om ni hade en härligt skön nyår.
Så mycket roligt ni har att se fram emot och jag önskar att alla dina önskningar och förväntningar slår in under 2014.

Ta hand om dig
Kram
Annie

Unknown sa...

Odling önskar jag att jag hade mer intresse för men det går bara inte hinna med allt. Jag får köpa grönsaker av er som odlar dem istället.
Önskar dig en bra start på året!
//bara anna

Huset på Backavägen sa...

Ni ser ut att ha haft en riktigt mysig jul och nyår. God fortsättning och hoppas ni får ett fint år!
Kram Anki

Emma sa...

Låter som att ni hade det riktigt bra. God fortsättning till dig. Kram

Mycket annat & lite betong sa...

Låter som en lugn och mysig nyårsafton!
Det låter roligt med odlingsplanerna till våren. Jag ska också försöka komma igång lite mer med mina odlingar.

God fortsättning!
Hälsningar Agneta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...