torsdag 9 januari 2014

Förvaring för tjusiga kreationer

Ett av mina favoritutrymmen här i huset i Hult är min klädkammare som vi byggde förra våren. Den är liten men noga planerad och rymmer därför riktigt mycket. Däremot visade det sig vara svårt att ta kort inne i ett trångt utrymme som saknar fönster.


Nåväl vi gör ändå ett försök att presentera klädkammaren. Kortet ovan är taget precis i dörröppningen. Till vänster i bild hänger min fina klänning som jag skall ha på mig på vår bröllopsfest i september. Klänningen hänger på kortsidan till garderoben i klädkammaren. Egentligen är det ett tjusigt klädskåp som vi tidigare hade i vår farstu. På grund av en vattenläcka blev skåpet förstört vilket kändes riktigt tråkigt. Det visade sig dock att när sockeln på skåpet var borta så var resten av skåpet intakt. Vi tog därför bort dörrarna och återanvände klädskåpet som garderob i klädkammaren. Det visade sig vara en perfekt lösning då det är för lågt i tak för de flesta andra garderober.


Spegeldörren till skåpet sparades dock och används idag som spegel i klädkammaren. Den gröna hyllan är en tillsvidarelösning. Behöver en smal och hög byrå men har ännu inte hittat någon som är tillräckligt grund. Är den för djup då blir det trångt när man skall komma åt kläderna på klädstången bakom.


En gammal klädbetjänt är alldeles utmärkt att ha i en klädkammare. Dels kan man hänga sina skärp på den. Skärp är annars en sådan där sak som jag aldrig hittar lämplig förvaring för. Sen hänger jag alltid fram nästa dags kläder på klädbetjänten. I klädkammaren har jag valt att ha heltäckningsmatta så det känns mysigt att stå där inne barfota. Lustigt att det kändes omöjligt att ha något annat än heltäckningsmatta där inne, jag som aldrig någonsin skulle vilja ha det någon annanstans i huset! Dessutom har jag valt att tapetsera klädkammaren för att det lilla utrymmet verkligen skall kännas som ett rum. Tjusiga kläder förtjänar ju en tjusig inramning!


En klädstång av armeringsjärn löper från vägg till vägg. Just nu ser där ganska rörigt ut med alla olika galgar. Sedan en tid tillbaka håller jag på att byta ut dem mot svarta sammetsgalgar. Dels för att det blir finare men mest för att kläderna inte lika lätt glider av en sammetsgalge. Bakom klädstånden sitter vita hyllor från vägg till vägg där alla mina underbara skor ryms, alla 53 paren! Trots att jag har en väl genomtänkt förvaring av kläder så är det lätt hänt att där blir rörigt. På en vecka hinner jag använda ganska många olika par skor och då hamnar de nere i farstun. Sedan får jag lite lätt panik över röran i farstun och bär upp alla skor som då bara hamnar rakt in i klädkammaren. Något som däremot är bra är att träningsväskan har fått sin plats i klädkammaren och alltid står färdigpackad. En annan sak som är bra är att jag har kläderna sorterade efter vad det är för kläder. I garderoben hänger bara klänningar och de är dessutom sorterade efter färg. På klädstången hänger sedan kjolar, följt av blusar och tunikor och sedan koftor och kavajer. Byxor och tröjor ligger i hyllorna i backar som är lätta att ta fram. På så vis är alla kläder lätta att överblicka vilket onekligen känns riktigt bra.

4 kommentarer:

Decdia sa...

Men åh vilken dröm!! Denna lägenheten har ingen klädkammare och jag saknar det jättemycket. Tusen gånger lättare att organisera kläderna i en kammare än garderob.

Emma sa...

Härligt med bra med plats. Vi håller på här hemma och fixa i ordning så vi får bättre förvaring. ska bli skönt att få bättre ordning:) Kram

Anna Margareta sa...

Så jäkla avis jag blir!

Christina sa...

Härligt med en stor garderob! Jag gillar den blommiga bruna tapeten. Bra idé med sammetsgalgar.

Ha det fint!
Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...