tisdag 28 januari 2014

Från Hult till Paris

Barnens önskemål var en morgon att åka till Paris. Inte helt enkelt att lösa en tripp från Hult till Paris bara så där på morgonen. Fast med lite kreativitet så lyckades vi ändå att ordna en resa till den franska huvudstaden även om vi aldrig lämnade landet. Att åka till Göteborg är en tillräckligt lång resa från Hult för att det skall vara lite spännande. I den större staden har de en liten bit av Paris som kan upplevas.


Där finns nämligen franskinspirerade caféer som erbjuder besökaren en smak av Paris. Även om det inte var en resa hela vägen till Frankrike så var det ett oväntat äventyr. Att våga drömma lite när man önskar sig saker är således inte så dumt.


Att välja bland allt gott var svårt. Sträcker dock på mig eftersom barnen hävdade att chokladen var den näst bästa de prövat. Tydligen ligger min varma choklad ännu på första plats. Tänk att den hultska varma chokladen är något bättre än den parisiska!


När alla så gjort sina val skulle det provsmakas och bedömas och givetvis måste alla pröva allt som alla andra valt. Mitt val kan jag inte stava med det var ett delikat bakverk med massor av mandel.



Kristallkronor, böcker och träpaneler skapade en mysig inramning till vårt besök i Paris. Jag tillbringade för ett antal år sedan en dag i Paris. Otroligt att få besöka en stad som jag kände så väl till genom filmer och böcker och historien. Mitt starkaste intryck av staden var dock att där var så kallt. Tror aldrig jag har frusit så mycket som den dagen jag tillbringade i Paris. Nu var det dock inte så att jag besökte staden när det var ovanligt kallt.  En väninna och jag mellanlandade i Paris på vår väg till Sverige från Namibia via Johannesburg. Efter en lång flygning från Sydafrika vaknade vi i Paris som ingen av oss besökt tidigare och därför bestämde vi oss för att se lite av staden när vi ändå skulle mellanlanda. Det var precis i början av december och vi hade tillbringat två månader i afrikans sol och temperaturer runt trettiofem grader och möttes av ett grått Paris med fem plusgrader. För oss kändes det dock som Sibirisk kyla och att det var helt omöjligt att bli varm. Vi fick dock en trevlig dag i Paris, åt en sanslöst dyr frukost, besökte Notre Dame, såg Eiffeltornet och mer därtill.

5 kommentarer:

Hannis sa...

Vet du, nu fick jag en minnesbild.
Sådär gjorde min mamma när vi var små.
Tog ut oss på äventyr med besök på olika platser som påminde om andra platser i världen. Jag älskade det!

Lät som en väldigt mysig stund på café!

Paris är en av mina favoriter.
Känns som att det alltid finns något kvar att se där.
Kram Hannis

Hemkära Hanna sa...

Vilken underbar lösning och äventyr. Vilka härliga föräldrar ni är!

Min Lilla Kokvrå sa...

Med lite fantasi och vilja finns äventyret alldeles runt hörnet :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken kreativ och rolig resa till "Paris". Tänk vad man kan göra med relativt små medel. Kram.

Christina sa...

Ett Paris i Göteborg, vilken fin tanke och ett spännande äventyr. Det ser så gott och mysigt ut.

Ha det fint!
Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...