tisdag 14 januari 2014

Förberedelser

Om några månader tar min dotter Anna studenten men redan nu har förberedelserna påbörjats. Både studentklänningen och balklänningen är inhandlade sedan länge men nu skall båda sys om. Aftonklänningen är en riktig retrodröm i blekturkos tyll från 1950-talet som sin ålder till trots är i riktigt fint skick. Några smärre justeringar skall göras för att den skall vara redo till att användas på balen. Det som återstår är att hitta ett par passande skor som dels passar klänningen och som dottern står ut i att gå med hela kvällen. Hon har nämligen inte ärvt min förkärlek till att gå i klackar. Hon har motvilligt accepterat att hennes klänning förtjänar klackar så då gäller det att smida medan järnet är varmt.

Studentklänningen är en vit klänning helt i siden från 1960-talet. Undrar vad den tidigare ägaren hade tyckt om att Anna skall bära den på sin student, klänningen är nämligen egentligen ett riktigt tjusigt nattlinne! Nu skall dock nattlinnet fodras med fodertyg och dessutom förses med ett spetstyg som jag för många år sedan fått av min farmor. Hon hade haft tyget liggandes länge, troligen sedan 1940-talet men aldrig fått någon användning för det. Hon ville dock inte göra sig av med det eftersom det var så fint. Nu kommer det att bli fin dekor till Annas studentklänning och det skall onekligen bli spännande att se det färdiga resultatet.


Här är Anna i sin fina balklänning. Bilden togs dock för nästan två år sedan då vi lånat kläder till en modevisning. Anna blev så förtjust i klänningen att det kändes klokt att slå till trots att det var långt kvar till hennes student. Nu är det bara några månader kvar och jag är tacksam över att ha min goda vän Magdalena att tillgå när klänningarna skall sys om eftersom sömnad inte hör till något som jag behärskar. Någon gång skall jag lära mig men just nu lämnar jag med varm hand över klänningarna till den som kan.

3 kommentarer:

Hannis sa...

Låter som drömkläder!
Och det man ser på bilden ser ut som en sån där ahhh-upplevelse.
Kul med förberedelser och ännu mera kul med något eget.

Kram Hannis

Hemkära Hanna sa...

Så roligt med sådana välförberedda och genomtänkta kläder. Härligt engagemang!

Villa Frejas bokblogg sa...

Oj, att du har så stora barn att hon tar studenten. Men du har yngre barn också va? Eller har jag fått allt om bakfoten?
Så vacker klänning. Och vad roligt att förbereda och planera inför en student. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...