måndag 6 januari 2014

Chokladpudding

Det har varit mycket kalas och social samvaro under jul och nyår. Det har varit riktigt härligt men nu börjar jag så smått att längta efter vardagen igen. Vardagens alla rutiner behövs för att jag skall kunna uppskatta helg och kalas ordentligt. Samtidigt är det ledighet och trevliga kalas som gör vardagens alla måsten lite lättare att bära. Man behöver lite av båda för att må riktigt gott helt enkelt. På ett av alla kalas under jul och nyår serverade vi hemmagjord chokladpudding vilket var en riktig höjdare. Nu kan jag ärligt säga att jag gillar chokladpudding och ser fram emot när vi skall göra den nästa gång.


Chokladpuddingen i sig var ganska mastig och i mitt tycke behövs det goda tillbehör till en så pass dominant chokladsmak. Grädde, hackade hasselnötter och hemmagjorda minimaränger till puddingen skapade en himmelsk smakkombination.


Chokladpudding
4 dl mjölk
1 dl grädde
5 msk maizena
4 msk strösocker
3 msk kakao
1 ägg
1 msk vaniljsocker
50 g mörk choklad

Gör så här:
Blanda mjölk, grädde, maizena, socker och kakao i en kastrull. Vispa upp blandningen och tillsätt ägget. Låt blandningen sjuda tills den tjocknar. Det bränner lätt så var uppmärksam på temperaturen. Hacka chokladen och tillsätt den och vaniljsockret till chokladkrämen. Häll upp i skålar och ställ i kylen i några timmar innan puddingen serveras.

Fördelen med hemmagjorda maränger är att de smälter långsamt i munnen och är dessutom lite sega. Nästa gång vi gör chokladpudding skall jag testa att smaksätta den tänker jag. Kanske med apelsin eller favoriten pepparmint. Kan tänka mig att en lite mer vuxen variant skulle vara intressant med en smaksättning av whisky eller mörk rom.

9 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Här längtas det inget efter vardag. Det finge gärna vara helg i två veckor till.

LyckligaPraliner sa...

Så gott med chokladpudding! Men jag har aldrig smakat äkta hemgjord. Så väldigt fin kaffekopp på nedersta bilden! Skulle inte ha något emot att äga några såna. Ibland är det bästa att ha vanlig vardag för då njuter man desto mer när man väl är ledig. Fast jag vet att när jag börjar jobba på torsdag efter sju dagars ledighet ändå kommer att önska mer ledighet.

Kram Ann-Louise

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag skulle mer än gärna vara ledig en vecka till, men men....
Hemagjord chokladpudding det lät gott, har jag aldrig provat, tack för tipset.
Trevlig kväll.
Kram Pia

Ett ögonblick sa...

Hej Liza!
Det var så längesedan och jag har missat så mycket...jag har läst lite nu men behöver mycket mer tid och ro...då ska jag läsa mer och bara njuta:)
Chokladpudding, mums!!! och tack för receptet, det ska användas!!
Visst är Du lik din Farmor! så fint du har skrivit om henne, en mycket god farmor och vän. Deras husmorsknep, så enkla men alltid dom bästa! inga konstigheter. Nu är det väl bara konstigheter i alla medel, medel som finns för att ta bort i princip allt... Ja, denna konstiga värld, bra på många sätt, men ibland tycker jag att enkla självklara saker blir så komplicerade i vår värld.
Jag tackar för dina rara kommentarer och önskar Dig en fin vecka!!
//lisa

Anonym sa...

Åh...Nu blev jag sugen på Chokladpudding hihi
/Kram Kram

Emma sa...

Men åå så gott, blir ju ganska sugen på något sött nu:) Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är så himla gott med chokladpudding :)
Och ja, den där balansgången mellan vardag och långledigt - den är viktig. Kram.

Hem och Lycka sa...

Åå, vad sugen jag blev, har inte ätit chokladpudding på många år!

Sessie♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ sa...

Det där receptet ska jag testa. Sambon var sugen på chokladpudding så det vore något att överraska med en helt vanlig vardag:)

sv: Okej, tack. Ska kika in på slöjd detaljer då:)

Stor kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...