måndag 27 januari 2014

Snurr på världen

Jag har alltid tyckt om jordglober. Som barn älskade jag att snurra på dem och blunda och sätta fingret på globen för att stoppa snurrandet. Alltid lika spännande att se vart i världen man skulle landa. Ibland var det helt nära och ibland helt andra mer exotiska platser. Redan då visste jag att jag ville se så mycket som möjligt av världen. Jordglober är fortsatt något som jag tycker om och jag har länge försökt att hitta en på olika loppisar men har hittills gått bet. Tur då att fler än jag tycker att jordglober är fina att dekorera hemmet med eftersom de numera finns att hitta i många inredningsaffärer.


Vid en första anblick kan detta se ut att vara en helt vanligt jordglob men låt dig inte luras. Den är nämligen försedd men en varningstext!


Bäst att passa sig för en så farlig jordglob! Tänk om någon skulle råka använda den för att försöka orientera sig i världen. Då är det nog trots allt bättre med en jordglob som inte har försetts med varningar.


Hittar till sist en jordglob som passar mig och som inte varnar för något. Den visar en värld som består av blommor i härliga färger, tjusiga bilar från en annan era, människor som dansar och glada elefanter. Känns onekligen som en bra orientering för världen, en glob där glädje och vackra färger står i fokus.


Jag drömmer mig fortfarande iväg ut i världen även om jag idag har sett betydligt mer av den sedan jag var barn. Utöver min ständiga längtan tillbaka till Namibia drömmer jag mig till New York och till Nya Zeeland. Får se om det blir verklighet eller stannar vid drömmar eftersom om det finns tid och ekonomiskt utrymme finns bara Namibia på min karta.

6 kommentarer:

Hannis sa...

Tänk att jordglob är något jag letat efter!
Har rensat varenda loppis i jakten på en men det är omöjligt att hitta...

Den var fin med blommor och elefant!
Och lite speciell, det gillas=))
Kram Hannis

Min Lilla Kokvrå sa...

Wow, den blommiga vill jag ha :)
Innan jag och min man fick barn reste vi en del som backpackers och jag kan sakna det spontana i att resa med bara det allra nödvändigaste i en ryggsäck, vara på väg en längre tid utan några krav och måsten, det var härligt. Har väl blivit lite mer bekväm med åren men kan absolut se mig ta tjänstledigt en tid för att upptäcka världen om några år när barnen flugit ur huset. Kuska runt i en husbil i europa vore fint och då kanske med en blommig norsk gps i vindrutan ;)

Ha de!
Birgitta

Queen of Kammebornia sa...

Jag tycker också så mycket om jordglober! Och jag har också skrattat åt den där varningstexten, för jag köpte den till min dotter :) Kram!

Ninette sa...

Vilken knäpp varningstext! håller på och letar jordglob, men det skall vara den allra rätta känner jag (plus att jag inte riktigt har plats för en just nu) - den där färggranna är ju för underbar, men jag misstänker att jag ändå behöver en mer praktisk "riktig" jordglob om jag verkligen skall kunna lära ut åt ungarna var alla länder finns också!

Huset på Backavägen sa...

Haha, det var en rolig etikett. Jag skulle vilja ha en helt vit jordglob.
Kram Anki

Christina sa...

Jag har aldrig varit så förtjust i jordglobar, men den där blommiga går jag igång på. En sådan skulle jaga kunna tänka mig. Tjusig!

Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...