tisdag 20 december 2011

Julen har städats bort

Julskyltningen kommer tidigare och tidigare för vart år, i alla fall upplever jag det så. Tidigt i september var jag i Ullared där det kändes son att kliva rakt in i julgranen. Jag älskar både jul och pynt och tycker att det är mysigt att gå runt i affärerna när de är julskrudade. Fast om det börjar redan i september då hinner man ju tröttna innan det ens har hunnit att bli jul. Skyltsöndag till första advent är istället något som tilltalar, då blir julen koncentrerad till den tid då det faktiskt är jul. Kommer ihåg när jag var barn och affärerna på Västra gatan i Kungälv täckte över sina skyltfönster dagarna innan skyltsöndagen. På kvällen innan kunde man se hur det lyste bakom papper och draperier och hur personalen grejade. Mamma, farmor och jag var ofta på plats precis när de skulle öppna så att vi fick se när de tog bort vad som täckte affärernas fönster. De flesta hade verkligen ansträngt sig och jag minns hur vackert jag tyckte det var att gå och titta på allt. Nu är det vecka innan jul, bara några dagar kvar faktiskt och jag spelar julmusik, luktar på hyacinter och njuter av allt julmys. Tänkte jag skulle titta in på Ikea och se om de hade lite pynt till min gran och konstaterade att där var det inte alls jul längre. Visserligen serveras julbordet fortfarande men i övrigt var julen bortstädad och utread. Hittade en trasig adventsstjärna på fyndavdelningen men det var också allt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...