onsdag 14 december 2011

Julpyssel

Julen är en speciell högtid på många sätt. Det är en av de högtider där traditionerna verkligen har betydelse. Det behöver inte vara kollektiva traditioner utan varje familj har sina egna föreställningar om vad som krävs för att det skall bli en riktig jul. Min lillasyster bor sedan i våras i Dublin på Irland och skall för första gången fira jul i ett annat land. När jag åkte dit förra veckan packade jag alltså med mig pepparkaksdeg i resväskan för att det skulle bli ordentligt bakat. Eftersom jag bara reste med handbagage kände jag mig nästan lite nervös när jag klev igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Tänk om de skulle tro att det var någon annan sorts deg! Nåväl det gick bra och pepparkakor bakades. Rebecka insåg dock att hon saknade både kavel och pepparkaksmått. En glasflaska funkade bra att kavla med och ett glas fick vara kakmått. Det handlar helt enkelt om att vara lite kreativ. På tredje advent hade Rebecka bjudit in några vänner, som också befinner sig i exil på Irland till julpyssel. Vi drack glüwein (nästan som glögg men inte riktigt), bakade både lussekatter och pepparkakor och pysslade. Jag var riktigt imponerad av pysselkreativiteten som resulterade i en mycket tjusig parad i Rebeckas köksfönster

Någon bunke att blanda i fanns inte men en låda går ju lika bra!
I lussekatter skall det enligt mig vara saffran, men vanilj och smöressens blev inte tokigt alls!
Lussebak



Julparad i köket

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...