lördag 10 mars 2012

Sunda sinnen

Som mamma till flickor är det omöjligt att inte tänka på det här med dagens ideal. Det är en märklig värld vi lever i där unga flickors ideal är att vara supersmala och sexiga. Det är varken friskt eller särskilt vettigt. Märker redan att mina minsta tjejer på 7 och 8 år funderar över det här med vikt och de själva är normala eller avvikande. För egen del var jag lyckligt ovetande om det här med hur man skulle se ut tills jag kom upp på högstadiet. Jag har skrivit om precis detta innan, inlägget hittar du H Ä R !

Träffade Camilla Johansson på nättidningen Livskick tidigare i veckan och vi pratade om just det här med dagens ideal. Hon har egen erfarenhet av ätstörningar och delar med sig av detta. Hennes artikel är verkligen läsvärd och säger mycket om vad det handlar om. Länk till Camillas artikel hittar du H Ä R ! Vi har olika erfarenheter Camilla och jag, men de påminner ändå om varandra. Hon var smal och kunde själv inte se det, kunde inte förstå varför hon inte fick hjälp att gå ner lite till. Själv har jag övervikt som jag kämpar mot, jag har en önskan om att gå ner i vikt, inte för att främst bli smal utan för att vara frisk och orka mer. Jag passar inte idealen, är för tjock helt enkelt! Min främsta prioritet borde således vara att bli smal och vacker. Camilla passar in i dagens ideal, men blev sjuk av pressen. För egen del levde jag länge med en ständig känsla av skuld för att jag inte klarade av att passa in i mallen för hur en kvinna skall vara.

Märkligt hur två kvinnor med sunda tankar och sunda ideal inte passar in i mallen för hur en kvinna skall vara!


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...