lördag 29 juni 2013

Kalasdag

Jag älskar att ha kalas och tar vara på varje tillfälle att få ordna lite festligheter. Maken älskar inte kalas lika mycket som jag och brukar välja lugn och ro till sin egen födelsedag. Det sägs ju att man blir som man umgås och efter tio år tillsammans vore det konstigt och vi inte skulle anammat lite av varandra. För egen del märker jag hur makens dåliga humor har fått totalfäste hos mig. Nu verkar det som att min förkärlek till kalas har gjort avtryck på maken eftersom han i torsdags deklarerade att han nog ville ha ett litet kalas i år.


Vill maken ha kalas så ordnar vi givetvis det! Mormor och Manda bakade tårta tillsammans även om Mandas hjälp till största delen bestod i att smaka på allt. Tårtan blev en riktig höjdare och något vi gör igen. En botten med både mandelmjöl och mjöl och sedan en fyllning av lemoncurd, grädde och jordgubbar. I Hult har vi alltid glutenfritt och laktosfritt på våra kalas. Det är lite av en utmaning att baka glutenfritt men övning ger färdighet. Att spackla en tårta med laktosfri grädde är inte heller enkelt eftersom den laktosfria grädden har en något annan konsistens än den vanliga. I det här receptet blandades den ut med laktosfri kvarg vilket gjorde den lite syrlig och otroligt mycket enklare att spackla med.


Maken fick många spännande presenter och alla ordentligt genomtänkta. Ett kommande projekt här i Hult är att göra en grusad gårdsplan och bygga en carport. Känns viktigt att vår bil står skyddat och skönt att slippa skotta fram den i vinter. Idag fick Raimo en bok om hur man bygger sin egen carport. Från vår trädgårdsmästare fick han en fläderbuske samt stränga instruktioner om vart den skall planteras. Bästa presenten fick han dock av den minsta av våra stora flickor. Ett glas med mycket bling där det står världens bästa pappa!


När jag hade bytt om till kalaset utbrast min pappa: Herregud du ser ju ut som morsan! Min lilla farmor Anny Viola Karlsson var en mycket välklädd och vacker dam så jag tar det verkligen som en komplimang att jag är lik henne. Dagens kalasklänning har jag hittat på Min butik i Hedekas tidigare i veckan. Butiken skall flytta efter sommaren så fram tills dess har Margareta som driver butiken halva priset på alla kläder. Mycket praktiskt för mig som håller på att bygga upp en ny garderob. Vad gäller klänningen så kändes den märkligt bekant med en gång jag såg den. Tror inte att det är så konstigt att pappa tyckte jag var lik farmor eftersom jag tror att hon har haft en nästan likadan när jag var liten!

14 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Underbart med kalas! Och du är så sommarfin! Kram!

VisaLiza sa...

Ja kalas är verkligen riktigt härligt! KRamar Liza

Christina sa...

Ja, visst är det roligt med kalas!
God tårta! och vad fin du är.
Och vilken fin idé med blommor i en tvättbalja, sådant gillar jag.
Ha en fin fortsatt vecka.
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Klänningen är jättefin!
Jag måste verkligen bygga upp en inspirerande fin garderob jag också. Kram.

Anonym sa...

Så mysigt med kalas & såå sommarfiin du är :)
Grattis till mannen din kanske jag skulle säga mé/Kramar Annmi

Torpliv sa...

Mysigt med kalas! Tårtan ser jättegod ut, och det är ju väldigt bra att någon är med och smakar på allt under tiden så att den säkert blir bra =)
Supersöt sommarklänning, och så fint i din tvätthörna. Gillar verkligen när det finns möjligheter att pynta och dekorera även utomhus, det behöver jag bli bättre på. Tack för inspirationen!
Må så gott!
Kram Petra

Diana sa...

Ah, så du menar att det går att bearbeta dem bara de får tid? Vi har varit ihop i 13 år nu men där är vissa saker som inte biter. ;)
Härliga bilder, kul att han ville ha kalas!

Huset på Backavägen sa...

Härligt med generationer som nästan flätas samman av hur modet kommer och går. Fin klänning!
Kram Anki

VisaLiza sa...

Ja jag älskar verkligen kalas :)Känns roligt att ha blommor på oväntade ställen. Gillar också min symaskin i en av rabatterna här i Hult. Kramar Liza

VisaLiza sa...

Blev verkligen förtjust i klänningen med en gång. Härligt somrig. Bra projekt att bygga upp en garderob, det krävs verkligen mycket planering om man vill ha en som fungerar bra. Jag älskar mitt garderobprojek! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Tack! kramar Liza

VisaLiza sa...

Är helt övertygad om att det går att bearbeta dem :D Vissa bitar har jag dock fått släppa, men annars så har jag allt fått riktigt bra fason på honom efter tio år ;)

VisaLiza sa...

Ja det är verkligen roligt. Känner mig riktigt sugen på att göra en djupdykning i mammas klädkammare och leta fram alla hennes fina klänningar från tidigt 80-tal. Hade aldrig trott att jag skulle gilla dem men nu känns de helt rätt! Kramar Liza

VisaLiza sa...

Ja det här med att pynta ute känns nytt för mig också, men oj så fint det blir med enkla medel. Kul att jag kunnat inspirera :D Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...