onsdag 23 september 2015

Granskottssirap

Det jag gillar allra mest med att läsa andras bloggar är alla idéer och härlig inspiration jag får. Så många saker som jag aldrig ens kommit på tanken att testa om det inte varit för alla dessa fantastiska bloggare. Förra året läste jag hur flera gjorde sirap på granskott vilket lät riktigt spännande tyckte jag. Förra året kom jag mig inte för att testa medan det fortfarande var möjligt att plocka granskott men sparade på idén till i år.


Konceptet är mycket enkelt. Du plockar granskott och sköljer av den i ett durkslag. Låt dem torka och lägg dem sedan i en glasburk tillsammans med socker. En del granskott till två delar socker. Att plocka granskott ingår inte i allemansrätten vilket är viktigt att vara medveten om. Själv har jag tur att ha granar på tomten, men annars går det säkert att fråga om det går bra.


Tycker att burkarna med socker och granskott ser riktigt vackra ut.


Burkarna skall sedan ställas i ett soligt fönster några veckor. Då kommer sockret att smälta och bli sirapsliknande. Det finns sedan olika varianter hur en kan göra. Jag valde att följa rådet att sedan koka upp granskottssockerblandningen och sedan sila bort alla granskott. Provade först att bara sila utan att koka upp men blev inte så nöjd med resultatet. Bra att det alltid går att läsa och söka vidare och testa sig fram till en bra lösning.


Den färdiga sirapen hällde jag sedan på glasflaskor. Är klokt att låta den stå framme i ett ljust fönster en stund innan användning eftersom sockret har en tendens att kristallisera sig. Hur var det då med smaken? Den smakar inte som granskotten gör men jag tycker den luktar så. Är en väldigt speciell och mycket söt smak. Har testat den till pannkakor, brieost och ringlat den ovanpå äppelpaj. Tror att det är en smak som en antingen tycker mycket om eller inte klarar av. Jag gillar den och är glad över att jag har flera flaskor nere i källaren.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...