tisdag 22 september 2015

Vintage och byxor

Något som har visat sig vara något av en utmaning är att hitta vintagebyxor. Vintagekläder är ju alltid lite speciellt eftersom en alltid är hänvisad till just den storlek som ett plagg råkar ha. Det går ju inte direkt att säga att jag skulle vilja ha det här plagget fast en annan storlek. Att säga och tänka det går förvisso men det är ju inte möjligt att genomföra. När det gäller klänningar och kjolar går det ganska bra att gå upp eller ner i storlek. Ibland kan en behöva lägga ut eller ta in en söm för att det skall fungera. Med byxor är det inte lika enkelt har det visat sig. Trots flitigt letande i flera år har jag ännu inte hittat det jag har sökt. Jag har önskat mig tjusiga byxor från 40-talet med hög midja och knappar i sidorna. Tycker att det ser så tjusigt ut när en tittar på gamla filmer och ser tuffa, starka karriärkvinnor i sina snygga byxor. Alltså har jag letat, letat och letat men inte nått något resultat.


Så igår hittade jag de perfekta byxorna lite av en slump på en modekedja i min närhet. Byxorna är således inte äkta vintage men de har precis den modellen jag hade tänkt mig. Ibland är det kanske så att en inte kan få precis det en har tänkt sig utan får vara nöjd när det nästan blir rätt. Ett stort plus är att även om dessa byxor inte är vintage så är de etiskt tillverkade vilket onekligen är viktigt. Det är inte vettigt att tillverka kläder på det sätt som görs idag. Textilindustrin kräver enorma resurser, särskilt när det gäller vatten. En anledning till att jag gillar vintage är att de kläderna ingår i ett kretslopp. De finns redan och behöver bara tas om hand för att fortsätta att användas. Jag försöker alltid att i första hand titta på loppis när familjen behöver nya kläder.


Är riktigt nöjd med mina nya byxor även om modellen känns tämligen ovan. Det kommer nog ta lite tid att vänja sig vid detta. Känns riktigt roligt att numera kunna vara klädd i vintagestil och ha byxor vilket jag har saknat.

2 kommentarer:

Bellas Lantliv sa...

Jättesnygga byxor! Vilken kedja hittade du dem på?

Hemkära Hanna sa...

Riktigt snygga!
Själv har jag gett upp byxor. Korta ben i kombination med en ovänskap med symaskinen har helt enkelt komplicerat byxbärandet för mycket.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...