lördag 26 september 2015

Säsongens slut

Det har varit ett riktigt härligt höstväder idag. En sådan där solig höstdag som jag kan komma på mig själv att längta efter under resten av året. Helst hade jag velat spendera hela dagen i trädgården hemma i Hult men hade annat som var tvungen att göras och fick därför tid för trädgården först när dagen var sen.


Det är ljuvligt att sitta på den nya trappen i trädgården när solen skiner. Lätt att fastna där och bara njuta av utsikten och solen istället för att jobba. Även om säsongen närmar sig sitt slut finns det fortfarande mycket arbete som skall göras. Märker att vissa uppgifter är lätta att ta tag i medan jag drar mig för att ta tag i andra. Att plantera lökar är en sådan uppgift som jag gärna hittar på ursäkter för att kunna slippa. Det måste göras men är ju så attans tråkigt. Undrar varje år hur jag tänkt när jag köpt så otroligt många lökar. Hur tråkigt det än är att plantera dem så kommer jag att vara mycket nöjd med ansträngningen nästa år när alla nya blommor tittar upp. Tre hundra lökar skall ner i backen den kommande tiden och det skall verkligen bli roligt att se resultatet till våren.


Det finns fortfarande mycket att skörda även om mycket också är slut för den här säsongen. Det finns några få tomater kvar ute i växthuset men ganska gott om paprika och aubergine. Pumpor, gurka och squash har jag skördat det sista av. Nja kanske inte växthusgurkan som helt plötsligt har fått för sig att bli helt översållad av små gurkor. Kanske hinner de växa sig stora nog att skördas. I år har jag för första gången odlat physalis. Idag kunde vi äntligen provsmaka dem och vilken lön för mödan vi fick. Tidigare har jag bara ätit physalis som jag köpt i affären. De är goda men kanske inte någon sensation. Som så ofta när en odlar själv är det hemodlade något helt annat när det gäller smaken. Våra hemodlade physalis är så otroligt goda att jag redan planerar för en mycket större odling nästa år. Nu vet jag dessutom att fröna tar lång tid på sig att gro och kan planera efter det.


I odlingslådorna växer det fortfarande ordentligt och vi skördar lite varje dag. Igår plockade vi in det mesta av persiljan och frös ner för vintern. Sedan vi började odla persilja har det blivit en av mina absoluta favoritkryddor. Förra året ville sig inte persiljeodlingen ordentligt men i år har vi tagit igen det ordentligt. Förra året hade vi mycket gott om dill men i år har vi nästan inte fått någon dill alls. Märkligt hur stor skillnad det kan vara från ett år till ett annat. Förra året trivdes det mesta mycket gott i trädgården men som sagt märkligt nog inte persiljan. I år har vi dock tillräckligt för att kunna klara oss genom vintern vilket är mycket positivt.


Kvällens projekt var att anlägga en lavendelodling i anslutning till våra odlingar. Förhoppningsvis kommer lavendeln att växa och frodas så pass ordentligt att vi får gott om skörd att använda i både matlagning och bakning. Märker hur jag mer och mer fokuserar på nästa säsong nu. Samtidigt som jag skördar planerar jag för hur jag ska göra nästa gång. Nu har vi så många odlingslådor som vi tänkt oss, växthuset är på plats och det kommer göra nästa säsong betydligt enklare. Förvisso har vi planerat att komplettera med en odlingstunnel men i sammanhanget är det ett mindre projekt. Innan vi anlade våra odlingar och på allvar började arbeta med vår trädgård hade jag ingen aning om vilken glädje trädgården skulle ge mig. Det gör gott för både kropp och själ att spendera tid i trädgården oavsett om syftet är arbete eller vila.

1 kommentar:

Bakom dörr nr. 11 sa...

Älskar hösten och alla vackra färger
och den härliga höga luften.
Fin kväll till dig !
Kram Pia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...