tisdag 22 september 2015

Tantau Rose Goethe

För en tid sedan ökade vi ytan i vår rosenträdgård och nu har vi börjat fylla den nya ytan med rosor. Det finns så många fantastiska rosor att välja mellan vilket gör uppgiften allt annat än enkelt. Jag har ägnat åtskilliga timmar på den lokala plantskolan med att titta och lukta på rosorna. Har sedan läst på om deras egenskaper och återvänt till plantskolan för ännu en vända. Senaste besöket resulterade i två nya rosor. En White New Dawn och en Tantau Rose Goethe. Dessvärre blommar inte den första nu men jag hoppas på att den skall hinna blomma innan säsongen är över. Vår New Dawn är en alldeles fantastisk ros som förra året blommade från juni till december. Min förhoppning är att dess vita variant skall vara lika härdig.


Jag har ständigt nya favoriter i rosenträdgården och just nu är det Tantau Rose Goethe. Den är onekligen en av de vackraste rosorna vi har och den doftar dessutom fantastiskt gott.


Något jag har insett sedan vi anlade vår rosenträdgård är att rosor har sina egna personligheter. De kräver omsorg och behöver pysslas om för att trivas. Om de väl trivs då blommar de något alldeles sagolikt vackert som belöning.


Lycka är onekligen att ha en rosenträdgård att kunna plocka rosor i för att fylla vaser i hemmet. Lycka är att sitta i rosenträdgården en sen junikväll och känna doften av honungsros och kaprifol. En trädgård hör till de saker i livet som ger själen näring.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...