onsdag 4 januari 2017

Odlingsplanering, nu börjar årets trädgårdssäsong!

Ett fint lager med snö bäddar in trädgården i Hult idag. Onekligen vackert när världen blir vit. Idag ser jag bortom snön och börjar på allvar planera för årets odlingar. Har haft med mig båda vovvarna ut i trädgården och stegat runt och planerat. Har även tittat igenom min odlingsdagbok för att se vad som fungerade väl under förra säsongen och vad som fungerade mindre bra. Konstaterar att jag sådde på tok mycket sallad förra året. Till och med kaninerna och marsvinen tycktes tröttna på överflödet av sallad. I år skall jag därför begränsa sådden och istället se till att så nytt under hela säsongen.

Blommande paprika

Något jag hade önskat ett överflöd av var paprika. Dessvärre var jag alldeles för sent ute med sådden och hann inte skörda allt innan säsongen var slut. Detta löste sig visserligen ganska kreativt genom att jag helt enkelt plockade in alla plantor som bar frukt och ställde dem inne i huset i Hult. Det var dock lite smått kaotiskt att plocka in ett halvt växthus så i år tänker jag vara ute i god tid istället.

Hemodlad aubergine

Jag råkade få ett överflöd av aubergine vilket verkligen gladde mig eftersom det är något jag tycker mycket om. Året innan hade jag otur med sådden och fick bara några få ynka plantor. I våras sådde jag därför rejält och allt jag sådde tog sig. Även om det blev gott om aubergine blev det inte för mycket vilket gör att jag nog sådde precis lagom mycket. Bra lärdom att ta med sig till i år.

Uteplatsen vid växthuset

Uteplatsen vid växthuset stod klar under sommaren 2015 och har utnyttjats flitigt. Det var visserligen inte mycket sol under säsongen som gick men det gjorde inte så mycket. Att ha en plats att vila sig på under arbetets gång är riktigt skönt. Finns det dessutom en kaffetermos och något att fika med när andan faller på är det än bättre.

Mina odlingslådor och växthus

Den här säsongen ska jag inte bygga fler odlingslådor utan känner mig nöjd med de jag har. Däremot skall jag tänkta till och tänka om med vad jag sår. Lite mindre sallad men istället mer spenat och mer mangold. Dessutom vill jag ha mer bönor och ärtor. Att odla potatis är något som många älskar men inte jag. Konstaterar att potatislandet var helt felplacerat eftersom det stundtals under sommaren mer påminde om en risodling. Å andra sidan är det ju fantastiskt gott med hemodlad alldeles nyodlad potatis. I år blir det nog därför en blygsam potatisodling i hinkar och kanske gräver jag till nästa år ett nytt potatisland på en ny plats. Där potatislandet ligger just nu tänker jag att där borde det nog växa äpplen. Har ju inte planterat några äppleträd ännu eftersom jag inte lyckats hitta den perfekta placeringen.


Vissa projekt gick helt åt skogen under säsongen som gick. Skörden av både gurka och squash kan i bästa fall beskrivas som blygsam. Den fuktiga sommaren i kombination med lite okunskap från min sida gjorde mina plantor till rov för sjukdomar. Nu har jag därför läst in mig ordentligt, gjort felsökningar och planerar för att skörden skall bli god även om sommaren även i år blir kall och fuktig.


Något av det klokaste jag har gjort är att föra en odlingsdagbok. Nu när den omfattar två säsonger är den verkligen till hjälp och en källa till kunskap. Mina egna kunskaper om odling är dock än så länge ganska begränsade vilket gör att jag tar till experthjälp. En kombination av gammal och ny kunskap har visat sig vara rätt väg att gå för mig. Jag har i flera år följt Sara Bäckmo på Skillnadens trädgård och hon är verkligen en alldeles fantastisk källa till kunskap och inspiration. Hennes blogg har verkligen fått mig att våga testa och att tänka utanför ramarna. Är skeptisk till hennes täckodling även om jag ser att hon får fantastiska resultat. Muttrar om att det inte går här i Hult med alla mina sniglar, men klurar ändå på  om jag kanske skulle testa med lite täckodling trots allt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...