torsdag 28 november 2013

Glädje i det enkla

Går med en oro just nu då kylan som var på besök gjorde att vår katt Elvis börjat hosta. Han lever ju på lånad tid och borde enligt veterinären inte vara frisk och välmående som han är. Så skönt att vi har bra och förstående veterinärer att vända oss till som tar min oro på allvar oavsett om det gällt katt, hund, kanin eller marsvin. Elvis har problem med både hjärta och lungor och just kylan gör att han fått det kämpigare än vanligt. Fast veterinären lugnar mig när jag berättar att han hostar en till två gånger om dagen och i övrigt är sitt friska pigga jag. Nu när plusgraderna kom åter försvann hostan helt och vi andas ut ett tag. Många djur så som vi har innebär mycket glädje men också mycket jobb och oro. Just nu upptar pälsvård mycket av min tid då vi har en lurvig hund, en fluffig kanin och ett korthårigt marsvin som visade sig bli ordentligt långhårigt! Mat är också något som upptar tiden och planeringen. Av våra fem katter äter tre samma mat medan två av katterna behöver specialkost och då inte samma sort. Fast man löser det och man vänjer sig och det blir till slut rutiner som är en del av vardagen.

Vi har ju valt att skaffa oss de djur vi har och med det kommer både det roliga och det svåra. Även om det ibland kan kännas tungt och som att det kanske är lite för mycket så är det ett ansvar vi har tagit på oss som sträcker sig hela deras levnad. Just nu passar det oss bra att ha många djur och vi planerar för att förhoppningsvis kunna skaffa höns under nästa år. Genom djuren upplever jag att det är lättare att se det enkla i livet och glädjas åt det lilla. Tänk marsvinen som varje dag blir helt överlyckliga när vi lägger in hö i buren eller hunden Ida som blir lycklig av att få gå ut på promenad. Viktigt att tänka på, att det finns glädje i det enkla.


5 kommentarer:

maria at inredningsvis sa...

AWWWWWW nu blev jag TÅRÖGD buhuuuu:( jag har själv två underbara kattsyskon och skulle inte kunna tänka mig EN DAG utan dem.Vi människor ska vara så tacksamma till djuren då de skänker oss glädje och kärlek utan krav.

vill du se en fin Fransk lägenhet kan du kika in min blogg idag:)

ha en härlig helg

LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

Decdia sa...

Det är det jobbigaste med djur, att de inte lever lika länge som oss så att man måste vara beredd på att det kommer ett slut.
Hoppas hostan blir bättre!

jennie sa...

Djur är underbara! Och visst för de med sig både glädje och oro. Det värsta som finns är när de är sjuka.. Skönt att Elvis ändå mår såpass bra, jag hoppas på en mild vinter för honom. Vi har än så länge en hund och en katt och kommer skaffa en katt till när vi har lite koll på bebis och allt :) Jag skulle inte kunna vara utan djur, det hade gjort livet alldeles för tomt. Det låter som att det är samma för dig :)

Ja, det är väldigt skönt att slippa gå på julhandel. Sen tror jag inte riktigt att min kropp hade fixat det heller.. Lugn och ro är det bästa :)

Ha en fortsatt fin torsdag <3 Jennie

Unknown sa...

Djur kan jag bara inte leva utan. Men både glädje och oro är det. Samma som med barn.
Katt skulle jag gärna vilja ha, gärna flera men tyvärr är min man allergisk. Jag är så glad att han tål hund så jag får nöja mig med det.
Kram
//bara anna

choicesbyannie sa...

Älskade djur. Skönt att det inte var någon fara med Elvis.
Här stortrivs vi med våra katter. Emil har slutat kissa i våra sängar men istället har han börjat med att fånga näbbmöss ute och ta med dem in för att leka med dem. Döds-skriket från en näbbmus är högre än man kan tro. En nackdel med att ha en kattlucka, men fördelen är ju att katterna kan känna sig fria att själva bestämma när de vill vara ute eller inne;)
Kram igen
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...