torsdag 5 mars 2015

Årets första trädgårdsdag

Den här dagen har spenderats i trädgården vilket onekligen har varit trevligt. Dagen började förvisso med minusgrader men så snart solen kom fram blev det snart varmt och skönt. Vi kunde äta lunch i trädgården för första gången i år. Så här års ligger rosenträdgården i skugga vid lunchtid och då fick vi vara lite kreativa och hitta en lämplig plats i trädgården för att äta. Vi har funderat mycket kring det här med sittplatser i trädgården. Hur många kan egentligen behövas? Både maken och jag konstaterar att det faktiskt behövs flera sittplatser i trädgården eftersom behoven växlar mellan årstiderna och tiden på dygnet. I sommar har vi tänkt bygga ett trädäck till vårt växthus. Min tanke är att kunna sitta där och dricka kaffe när jag pausar i arbetet med växthus och odlingslådor. Idag hade det där trädäcket varit helt perfekt eftersom där var sol. Mitt i sommaren uppskattar jag att vi numera har vårt uterum och kan komma bort från den gassande solen när det är dags att äta.


Det är verkligen härligt att åter kunna vistas ute i trädgården. Som jag har saknat vår härliga trädgård! Det är också spännande att se trädgården vakna upp efter sin vinterdvala. I flera av rabatterna tittar vårlökar upp och gräsmattan börjar åter skifta i grönt. Temperaturen har varit så pass varm att kaninerna kunde vistas ute i uteburen under dagen. Marsvinen är lite mer känsliga och får vänta ett litet tag till innan de får komma ut. Härligt att se att även djuren påverkas av att det åter är vår i Hult.

5 kommentarer:

Min Lilla Kokvrå sa...

Härlig tid vi har framför oss nu!
Än så länge har det inte blivit någon fika i vår trädgård, fick senast i måndags skotta fram bilen innan jag åkte till jobbet :) men till helgen lovar de ju sol och värme, kanske vi då kan få till årets fikapremiär.
Skön fredag och helg till dig! Birgitta

Bellas Lantliv sa...

Visst är det härligt att man äntligen kan börja vistas i trädgården igen. Sittplatser i trädgården kan man nästan inte få för många av. Hoppas du får en fin helg!

Mycket annat & lite betong sa...

Så skönt det låter! Vi fikade på altanen igår. Men idag är det grått igen.
Visst behövs det många sittplatser i trädgården. Vi saknar en plats i lä när det blåser.

Kram Agneta

Bakom dörr nr. 11 sa...

Härligt ! Nu hoppas vi att det blir en varm och skön vår :)
Kram Pia

Sara S. J. sa...

Äntligen! Å vad man saknat trädgårdslivet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...