måndag 23 mars 2015

Trädgårdskväll

Det dröjer innan det åter är möjligt att tillbringa kvällarna i trädgården med trädgårdsarbete. Själva trädgårdsarbetet har dock redan börjat. De första fröna såddes för några veckor sedan och idag har de noga planterats om. Om ännu ett litet tag skall de planteras om igen och på sikt skall allt ut i trädgården. Mycket av det jag har sått i år är helt nya odlingserfarenheter för mig. Varje säsong innebär nya kunskaper och odlingen har blivit ett stort intresse för mig. Det är något speciellt att så frön, ta hand om den spirande plantan och till sist kunna skörda och servera till middag. Jag har stegat runt i växthuset och funderat kring hur mycket som egentligen ryms där inne. Hur optimeras ytan på bästa sätt? Skall bli intressant att se vilken skillnad det gör att inleda odlingssäsongen med ett växthus. När växthuset stod klart förra året var vi en bit in i juli. Det gjorde helt klart skillnad att ha ett växthus men det kommer troligen att göra än mer nytta i år. Vi har ett gäng gamla fönster stående som var tänkta att ha till ett växthus. Innan vi fick det växthus vi har idag hade vi tänkt bygga ett eget av gamla fönster. Nu får en del av dessa fönster istället bli till lock på våra odlingslådor för att skapa lite bättre förutsättningar även där. Att plantera om plantor och greja med jorden får mig på märkligt gott humör. Trädgårdsarbete är bra för själen tror jag.

Lite av förra årets skörd

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...