söndag 22 maj 2016

Allt på en och samma gång!

Har ägnat söndagseftermiddagen till trädgårdsarbete. Har skolat om plantor i växthuset, sått lite nytt och inspekterat vad som blommar. Efter värme följt av regn har det fullkomligt exploderat i


En ny blomma tittar upp i en av planteringarna. Minns inte att jag planterat den men gissar att den är en av alla de där lökar jag satte i höstas. Det tittar upp nya blommor i varenda rabatt just nu. Några av dem minns jag att jag har planterat medan andra är fina överraskningar.


Förra året flyttade jag en pion till en ny plats. Det är en lite märklig pion eftersom den helt plötsligt började växa i en av rabatterna. Jag har inte planterat den där och under de första åren i Hult växte där inte någon pion. I planteringen passade den däremot inte och fick därför en ny placering. Nu tittar den upp på sin nya växtplats och jag hoppas den skall växa till sig ordentligt. Precis som min andra pion är detta en otroligt vacker vit doftpion.


Jag önskar mig tålamod nog att plantera stora mängder tulpanlökar i min trädgård. Som det är nu tittar de upp en och en lite här och var. Önskar ett sådant där överdådigt överflöd av tulpaner. Får helt enkelt vara strategisk i höst när det är dags att plantera lökar. Några hundra lökar har jag tålamod till och köper jag då bara tulpaner bör överdådet vara ett faktum till nästa vår.


Alltså tulpaner! Så vackra, så ljuvligt vackra!





Det är dock inte bara tulpaner som blommar utan även denna näpna lilla blomma. Tänker att jag måste nog börja skriva upp vad jag planterar så jag kommer ihåg vad det är som växer i de olika planteringarna. När det gäller rosenträdgården har jag skrivit upp alla sorter, vart de växer och när jag har planterat dem. Det börjar faktiskt bli så pass många att jag behöver kolla fusklappen ibland för att veta vilken ros som är vilken.


Något som är nytt för i år är de fina pingstliljorna. Passande nog började de blomma just på pingstafton!


I Hult växer idag ett överflöd av pärlhyacinter. Jag älskar dessa enkla små blommor och har planterat fler varje år. Det har verkligen lönat sig och de växer nu i överflöd i varje plantering.


Sen så var det ju åter de där tulpanerna...


Mår aldrig så gott som när jag befinner mig i min trädgård med jordiga händer och tungt arbete. Trädgårdsarbetet är verkligen tungt, men jag älskar det. Varje spadtag har betydelse och jag ser tydligt resultatet av mitt arbete. Känner hur kreativiteten fullkomligt flödar när jag går och påtar och grejar. Kommer på hur problem skall lösas, blogginlägg som skall skrivas och projekt som skall påbörjas. Samtidigt har jag ro att sätta mig och bara vara och ta mig tiden att lyssna på fåglarna som varje kväll ger fantastiska konserter i Hult.

1 kommentar:

Sara S. J. sa...

Sagolikt vackra foton. Jag älskar blommor. Så efterlängtat såhär års

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...