torsdag 15 maj 2014

Min nya favoritfrukost

Frukost är mitt favoritmål på hela dagen. Älskar de dagar när det finns möjlighet att äta frukost länge och dessutom hinna med mer än en kopp kaffe. Jag är dock en ombytlig frukostätare vilket gör att mina favoriter växlar. Under en tid var den absoluta favoritfrukosten Mug cake, enkelt gott och nyttigt. Denna ersattes sedan av Overnight oats (eller var det kanske tvärtom?) och nu är nog favoriten bananplättar. Är det däremot helg då är nog nybakade varma scones en favorit som alltid håller.


Bananplättar ca 10 st
1.5 dl hirsflingor
0.5 dl mjöl (jag använder mandelmjöl men vetemjöl, mjölmix eller annat går också bra)
2 tsk bakpulver
1 banan
1 ägg
2 msk kokosolja
2.5 dl mjölk ( jag använder mandelmjölk men vilken som passar bra)

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Mosa sedan bananen och tillsätt den tillsammans med ägg, mjölk och kokosolja och blanda väl. Klicka ut smeten i små klickar i en stekpanna och stek varje sida tills plättarna är gyllenbruna. De kan med fördel även stekas i kokosolja eftersom det ger god smak åt plättarna. Servera exempelvis med skivad banan, keso och hackade nötter.

2 kommentarer:

Decdia sa...

Har sett att många bloggat om hur fantastisk goda såna plättar är, måste ta och testa det en dag!

Emma sa...

Mums så gott. Jag gör plättar ibland med banan eller äpple, men har bara det, kanel och ägg. Till det kvarg och bär, gott:) Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...