söndag 23 augusti 2015

En sommarfavorit

För drygt två år sedan hittade jag en alldeles ljuvlig vintageklänning på loppis för tjugofem kronor. Den passade inte men jag kunde inte låta den hänga kvar på sin galge, den var ju så himla fin. Så några månader senare prövade jag den igen och till min förvåning passade den då. Sedan dess har klänningen varit en av mina favoriter i garderoben. Tidigt på våren passar den fint tillsammans med en kofta. Precis när våren börjar har jag sådan längtan efter sommarkläder och då är det perfekt att ha en somrig klänning som går att använda även om vädret är svalt. Klänningen är i bomull vilket gör att den är sval att bära även de riktigt varma sommardagarna. En alldeles perfekt klänning således.


Önskar så att jag kunde sy. I så fall hade jag gjort ett mönster efter denna klänning och sytt mig många fler. Den är på alla sätt den perfekta klänningen. Kanske skulle jag förutom att lära mig sticka i höst även lära mig att sy?!


Håret är uppsatt med hårkammar. Onekligen världens enklaste sätt att få till en retroinspirera frisyr. Hade letat länge efter sådana utan resultat. Fick då tipsen att kolla i mataffären, att gå i de affärerna som de äkta tanterna handlar i. Testade genast tipset och kunde till min förvåning välja mellan flera olika typer av hårkammar. Har haft dem i några månader nu och begriper inte hur jag klarade mig innan jag hade dem.


Halsbandet är även det ett loppisfynd. Älskar de där plastiga pärlhalsbanden och kan inte låta bli att köpa dem när jag hittar dem på loppisar. Särskilt inte när de kostar tio kronor som detta gjorde. Har dem i rött, blått, grönt i två olika nyanser och vitt.


Väskan är också ett loppisfynd. Perfekt med en liten väska när en ska på utflykt. Har ofta två väskor med mig. En stor där jag lägger saker som kofta, vattenflaska, bandkläder och annat som kan behövas en sommardag. Där ryms även en liten handväska som är lätt att plocka med sig vid stopp längs vägen. Exempelvis vid någon trevlig sommarloppis. Skorna är däremot inte något loppisfynd men de kan nog snart räknas som retro tänker jag. Har haft dem sedan sommaren när jag fyllde sexton år vilket är precis tjugo år sedan nu.

4 kommentarer:

Hannis sa...

Tjusig!
Den klär dig verkligen.
Gillar skärningen på den.

Och tack snälla för att du delar med dig av glassreceptet, det har jag sparat nu.
Kram Hannis

Choices by Annie sa...

Verkligen ur tjusig. Du är verkligen hur vacker som helst.
Fin start på veckan önskar jag dig
Kram
Annie

Helena sa...

Jättesnygg klänning. Och du är så vacker i den. Förstår att det är en favorit.
/Kram

Sandra sa...

Superhärlig! Kan verkligen förstå att det blivit en favorit :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...