torsdag 24 november 2016

Den perfekta julen!

Om precis en månad är det julafton vilket jag verkligen ser fram emot. Julen är min absoluta favorithögtid. Jag älskar allt med julen, allt utom stressen som så lätt infinner sig. Det är så lätt att tänka att det här skall bli den perfekta julen och börja göra listor för vad som måste göras för att julen skall bli perfekt. Jag har kastat ut tanken om att julen måste bli perfekt, istället fokuserar jag på allt det där som gör att jag älskar julen. Jag vill ha en härlig jul med möjlighet att välja det jag tycker om och helt enkelt strunta i resten.


Normalt sett brukar det alltid vara glöggmys i Hult till första advent med massor av gott att äta. I år ersätts glöggmyset med en invigningsfest för det nya köket. Fast om jag skall vara ärlig är det bara en ursäkt att ställa till med ett ordentligt julkalas. Min tanke är att fylla hela köket med mat och att gästerna sedan får ta vad de vill ha och sätta sig vart de vill. Ett organiserat kaos helt enkelt.



Vissa år har jag köpt pepparkakor men oftast brukar jag baka egna. Det är dock inte ett måste utan något jag gör om tiden räcker till och lusten faller på. Jag försöker undvika måsten som skapar stress. Att baka pepparkakor skall vara roligt och inte något som görs bara för att.


Jag älskar att dekorera pepparkakshus men är helt hopplös på att baka dem. Alltså har jag insett att min grej är själva dekoren och därför köper jag numera alltid en färdig hussats. Det blir riktigt fint det med och jag kan fokusera på det jag gillar.

Något som däremot är ett absolut måste är hyacinter. Massor av hyacinter! Helt ärligt tror jag inte att det blir jul om det inte finns doftande hyacinter i huset.


Det som gör att jag älskar jul ligger mycket i upplevelserna och själva bilden av julen. För mig handlar det om tid att umgås och uppleva tillsammans och väldigt lite om julklappar. Att gå på mysiga julmarknader hör till de aktiviteter jag prioriterar. Jag har ju förmånen att ha mysiga Hagalund trädgård alldeles i närheten och ett besök där står högst på min önskelista.


Även jul på Liseberg är något jag gärna planerar in. Det är så vackert med alla ljusen och jag går så gärna och strosar sakta och tittar på allt fint, känner dofterna av glögg och julkakor.


 Egentligen är det inte ens nödvändigt att julpynta alls. Det räcker att släcka alla lampor och tända levande ljus. I skenet från lågorna blir allt både vackert och mjukt.


Fast jag älskar julpynt och ser fram emot att börja pynta. Längtar hela året efter att få använda mina absolut mest kitschiga örhängen. De är egentligen alldeles gräsliga men jag älskar dem.


Får en önska då skulle jag givetvis önska ett vackert vinterlandskap till jul. Fast inte ens snön är ett måste, det blir ju jul oavsett om det snöar eller regnar. Kommer snön lagom till jul blir det en fin överraskning, men julen i sig är smått fantastiskt oavsett väder om en hunnit med allt en tänkt sig eller ej. Så länge en är där en vill vara då blir det en fin jul!

1 kommentar:

Ninette sa...

Din jul låter alldeles underbar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...