lördag 26 november 2016

Det galna med kläder

Idag har jag fattat ett beslut för det kommande året! För en tid sedan läste jag ut boken Modeslavar vilket fick mig att åter titta på dokumentären the True Cost och konstaterar åter att modebranschen är alldeles fruktansvärd. Kläder har aldrig varit så billiga som idag, de har inte heller varit av så dålig kvalitet tidigare. Däremot har textilindustrin nästan alltid varit fysiskt tung och dessutom präglad av kemikalier. När Sverige stiftade lagar för att förbättra både miljön och arbetet för dem som arbeta i fabrikerna dröjde det inte länge innan industrin flyttade utomlands. På så vis försvann en smutsig industri från Sverige. Däremot slutade inte industrin att vara smutsig och tung. Det som har förändrats sedan 70-talet då den svenska textilindustrin flyttade är vårt förhållningssätt till kläder. Vi konsumerar allt mer samtidigt som vi slänger allt mer kläder. Kläder har blivit en förbrukningsvara som kan slängas efter en eller två gånger. Det där är nog en av anledningarna till att jag älskar vintage. Det är något särskilt med en klänning som varit använd och älskad längre än vad jag har levt.

Även miljömärkningarna inom modeindustrin är problematiska och det är svårt att veta vad en kan lita på. Givetvis finns det en hel del alldeles fantastiska initiativ och klädmärken som faktiskt strävar efter att göra kläder som är hållbara vad gäller miljö och människor och även över tid när det gäller själva plagget. Det som är allra bäst ur miljösynpunkt är dock att köpa sådant som redan är tillverkat och se till att kläder fortsätter att användas istället för att slängas. En behöver inte älska vintage för att handla kläder på second hand. Det som är så praktiskt är ju att precis allt finns. Det som är mindre praktiskt är att en behöver ha lite mer tålamod än när en handlar i vanliga affärer eftersom det du söker kanske inte finns just nu.

För egen del konstaterar jag att jag har en klädkammare som är välfylld och att jag troligen aldrig mer skulle behöva köpa ett enda klädesplagg. Fast så var det ju den där lilla men ack så betydelsefulla detaljen att jag verkligen älskar kläder. Så vad göra? Jag tänker helt enkelt utmana mig själv som ett steg i att förändra min egen konsumtion och under 2017 inte köpa några nytillverkade kläder. Steget är egentligen inte så stort eftersom jag till stor del redan handlar på loppis men det känns som ett viktigt steg att ta trots allt.

En av mina fina vintageklänningar som jag köpt under året

2 kommentarer:

Karin Härjegård sa...

Klokt beslut!

https://blog.christinakarlsson.se/ sa...

Att slänga kläder efter några få gångers användning låter totalt befängt!
Vintage låter som ett klokt val! Undantaget underkläder, för dem vill man väl ändå vara ensam om att ha använt?

Ha en fin adventshelg!
Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...