lördag 19 november 2016

Rosendrömmar

Till advent brukar vi sätta upp ett ljustnät i taket i rosenträdgården. Dessvärre höll inte det senaste nätet för en av stormarna som passerade Hult förra vintern vilket innebar att jag var tvungen att köpa ett nytt. Det är ju första advent om en vecka och då skall trädgården lysa upp som vanligt. Om sommaren har vi en rosenträdgård i Hult men om vintern blir det till en ljusgård istället. När  behagliett nytt ljusnät var inhandlat stannade tanken kvar i rosenträdgården och jag kände viss längtan till sommaren. Sommaren som gick ägnades till att bygga om köket vilket gjorde att det blev inte mycket tid över till trädgården. Sommaren som kommer då utgår jag från att det kommer att råda behaglig sommarvärme och jag flyttar ut i trädgården.


Alla dessa fantastiska rosor finns i min rosenträdgård redan idag men jag drömmer om fler. Jag har gjort en lång lista över vilka rosor jag vill ha och börjat läsa in mig på deras egenskaper. Planen för nästa år är att förtäta rosenträdgården samt att förlänga säsongen. Jag vill ha ett överflöd av blommor under så lång tid som det bara går. Både honungsrosen och rosen Flammentanz har växt till sig riktigt fint på några få år och blommar dessutom alldeles överdådigt. Dessvärre blommar de bara under en period vilket gör att jag nu söker efter en ros med samma egenskap, det vill säga att verkligen vräka ut sig, att blomma helt fantastiskt och dessutom hela sommaren. Skulle det dessutom vara en doftande ros då är det helt perfekt.


Det är smått fantastiskt ändå att när sommaren åter är här då kommer också alla dessa vackra rosor åter. Det är både en trygghet och en tröst när novembermörker och kyla råder.


Min rosenträdgård var verkligen ett oväntat intresse för mig. Idag har jag svårt att föreställa mig trädgården här i Hult utan alla mina rosor. Har så smått börjat inse att det som idag är en avgränsad rosenträdgård troligen inte kommer att räcka till. Med tiden tror jag att det kommer att växa rosor över hela trädgården och att trädgården som helhet blir till en rosenträdgård. Fast just nu råder november och rosenträdgården skall förvandlas till en fantasifull ljusträdgård.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...