tisdag 22 oktober 2013

Utflyktsdag i regnet

Den här dagen har ägnats åt att vara på utflykt med kommunstyrelsen i Munkedal. Trots att det regnade precis hela dagen så har det varit riktigt trevligt. I kommunstyrelsen behandlar vi frågor om detaljplaner, alltså vad som är tänkt att finnas i ett visst område. Det går till exempel inte att besluta sig för att bygga en stor affär i ett område där detaljplanen inte tillåter det, den måste i så fall ändras först. Inte helt enkla frågor att hantera eftersom det många gånger finns många olika intressen att ta hänsyn till i ett område. För mig som inflyttad i Munkedal kan det ibland också vara svårt att veta vart alla små ställen ligger någonstans.


Den här dagen ägnades åt att åka runt och titta på de olika platser som vi kommer att fatta beslut om framöver. Alltid mycket lättare att förstå något när man har sett det i verkligheten tycker jag. Dessutom är det trevligt att få vara utomhus en hel dag istället för att sitta i sammanträdesrummet.


Dagens första stopp gjordes ute vid kusten och där är onekligen andlöst vackert oavsett tid på året.


Det är lätt att glömma bort att Munkedal faktiskt också är en kustkommun. Trots att jag har nära till havet blir det sällan som jag tar mig dit. Istället blir det promenader i skog och mark i Hult och det är inte så tokigt det heller. Fast havet är ändå något alldeles särskilt. Det finns som ett vemod över havet om hösten och vintern som jag verkligen tycker om.


Dagen började med vackra vyer där det planeras bostäder och båtplatser. Sedan fortsatte vi med industri och handel. Inte lika vackert men nog så viktigt. Känner mig både glad och stolt över hur mycket som är på gång i vår kommun. Med risk för att vara lite smått partisk så måste jag nog hävda att Munkedal är en ovanligt bra plats att bo på! Det där är faktiskt något jag verkligen menar. När vi flyttade hit då flyttade vi hem och aldrig har jag trivts så här gott någon annanstans.



3 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Älskar havet. Har dock inte sett det på några år, de riktiga havet, Östersjön räknas inte. Men snart måste jag återse det.
Härligt med en dag i de fria.
Ha en fin dag
Kram
Annie

Johannas Retro sa...

Första bilderna var riktigt härliga & höstiga! Vackert :)

Junitjej sa...

Underbart att vara ute, trots trist väder.

Svar: Jag gillade dessa bågar framifrån, men jag gillade inte bågarna från sidan. Tyvärr kunde det inte att se just på bilden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...