tisdag 26 juli 2016

Trelleborg, en tråkig stad?

Mest av en slump blev Trelleborg första övernattningen på förra veckans roadtrip. Det var helt enkelt där vi hittade bra boende till rätt kostnad. Dessutom låg staden väl till för den planterade rutten. Hade aldrig besökt staden innan men eftersom vi skulle stanna till där var en ju tvungen att läsa in sig lite innan. Det mesta som finns att läsa handlar dock om att det är ett bra stopp innan en tar färjan ut i Europa. Hotellet skrev dessutom att: Tro det eller ej men Trelleborg har faktiskt mycket att erbjuda! Förväntningarna var därför kanske inte skyhöga. Men ibland tänker jag att det är då det blir som bäst. Trelleborg bjöd på god mat och en trevlig kväll på stan. Detta följdes nästa dag av riktigt bra loppisshopping. Det riktigt fina med loppis är att en kan göra otroligt fina fynd. Jag blir som nästan fånigt nöjd en sådan dag.


Det som förvånade mig och som jag verkligen uppskattade var konsten vi mötte. Konst i det offentliga rummet är verkligen viktigt. Det påverkar hela upplevelsen av en plats. Den här vackra skulpturen blev jag smått förälskad i. Lekfull och med ett visst allvar på samma gång.


Böst heter den vackra skulpturen och jag hade gärna tagit den med mig hem.


Vi ägnade oss åt lite geocaching vilket förde oss in på smågator och en och en annan återvändsgränd.



Regina och Sophie fick ägna sig åt själva letandet och jag tog på mig jobbet att dokumentera. Det ser ju lite lätt märkligt ut med folk som kliver runt i buskar och rabatter och söker längs dörrar och trappor.


Men även om det ser lite märkligt ut med folk som ägnar sig åt geocaching så för den en till nya platser. Troligen hade vi helt missat den fina stadsparken, med dess vattentorn och all den fina konsten. Alltså jag blir verkligen lycklig över en stad som tar konsten på allvar. Det är ju den som sätter guldkant på tillvaron och ger fantasin vingar.


De här små filurerna fanns i stadsparken.


Av en slump hamnade vi just i Trelleborg, men onekligen en trevlig slump. Tänker att nästa gång det är dags att ge sig av ut på roadtrip kanske en skulle låta slumpen avgöra helt. Det skulle onekligen vara ett äventyr!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...