torsdag 13 december 2012

I mitt bibliotek

Biblioteket är ett rum här i huset i Hult där jag verkligen trivs. För en tid sedan flyttade vi vårt skrivbord från gästrummet in till biblioteket och nu är det min favoritstudieplats. Märkligt hur det kan kännas helt annorlunda att flytta skrivbordet från ett rum till ett annat. I gästrummet trivdes jag aldrig med att studera, men i biblioteket där känner jag mig hemma. Sen är det ju onekligen en fördel att här har jag alla mina böcker samlade och behöver inte gå långt för att hitta den bok jag söker.



Skall jag klaga på något så är det väl att det drar kallt här inne. Biblioteket ligger i den del av huset som byggdes 1916 och var fram till 50-talet husets kök. Här finns det nog inte en enda rät vinkel och golvet lutar åt mer än ett håll. Om man håller en fjäder eller ett tunt papper på ett visst ställe på golvet så ser man hur draget får det att fladdra! Trots detta är biblioteket ett av de mest trivsamma rummen här i huset och även det rum som de flesta av våra gäster fastnar för. Här borde jag egentligen sitta än mer än vad jag gör eftersom skrivbordet är min arbetsplats. På senare tid har det dock varit svårt att kombinera de olika delarna i mitt liv och jag har kommit efter i mina studier. Några dagar i Dublin hjälpte dock och jag kände att jag hade ro att se över mina studier, planera i vilken ordning saker skall göras och sedan börja beta av dem.



På den rosa stolen brukar Ida sitta och hålla mig sällskap när jag pluggar. Katterna däremot de är lite mer rakt på och talar om när jag är tråkig. Både Cleo och Selmer har för vana att lägga sig på tangentbordet. Effektivt är det onekligen! Helt omöjligt att skriva när det ligger en katt i vägen!

1 kommentar:

OlgaA sa...

Så härligt rum har du att plugga i!! Tänk att ljuset kan betyda så mycket!! Mycket trivsamt ser det ut!

Ha en fin helg!

kram/Olg@

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...