lördag 22 december 2012

Juleljus

När jag var liten älskade jag när julbelysningen tändes på Västra gatan hemma i Kungälv. Tyckte att det nästan var lite magiskt att se gatan dekorerad med vackra ljus. När jag var barn höll man dessutom hårt på traditionen med skyltsöndag till första advent. På lördagen täcktes alla butikers skyltfönster och man kunde se att personalen arbetade in på sen kväll för att hinna få färdigt skyltningen till nästa dag. Jag brukade ofta gå på skyltsöndagen tillsammans med min farmor. Vi tittade noga på varje skyltfönster och gick sedan hem till henne och drack varm choklad. Att köpa något på skyltsöndagen var inte viktigt för oss, det viktiga var själva upplevelsen. Förra året hittade jag en plats där julbelysningen och skyltningen får mig att känna mig som ett litet barn igen. På Grafton street i Dublin är både julbelysningen och skyltningen helt fantastisk och ett besök där är nästan lika magiskt som julbelysningen på Västra gatan när jag var barn.

Ett besök på Grafton street vid jul är ett måste om man befinner sig i Dublin!



2 kommentarer:

Prinsessorna på Bellevue sa...

Underbart! Vilken julstämning! Minns också hur det var täckt för fönstren och hur nyfiken man var... Nä, mer sånt skulle det vara...

Kraaam och God Jul!
Petronella

VisaLiza sa...

Håller verkligen med! Det behövs lite mer mys och mystik över julen igen. Kramar och god jul Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...