lördag 29 december 2012

Vad döljer sig mellan kontoren?

Dublin är en på många sätt en lite märklig stad. det är en stad med många kontraster. När Raimo, Anna och jag var ute på promenad i staden när vi var där i november hittade vi en kyrkogård mellan stora kontorskomplex. Kyrkan visade sig vara från medeltiden och det fanns även guidade turer att få i kyrkan. Fast för oss kändes det mer som att kyrkogården var helt övergiven och bortglömd. Ogräset växte vilt och det såg inte ut som att någon varit där på mycket länge.



Vid kyrkogårdens ena kant låg ett bostadshus. Kan tycka att det är lite märkligt även med ett bostadshus inklämt mellan två stora kontorskomplex.


De boende i huset använder en del av kyrkogården som sin trädgård. Första gången jag ser tvätt hänga vid gravstenar.







Onekligen en märklig plats att besöka. Inne på kyrkogården var det tomt, tyst och stilla samtidigt som vi hörde stadens brus på lite avstånd. Kanske är det så på platser där det finns så många monument över svunna tider att man faktiskt inte kan bevara dem alla. När vi var vid kyrkan i Dublin tänkte jag på kyrkan i Edinburg som hade förvandlats till ett festivalcentrum kallat the Hub och hade knalligt gula väggar inne. Edinburgh är en stad som i likhet med Dublin har många gamla kyrkor och byggnader från äldre tider bevarade. Där har man valt att istället för att låta dem förfalla förvandlas till något som kan användas idag. Även i Dublin finns exempel på detta där en katedral i stadens centrum har förvandlats till en lyxig nattklubb. Första gången jag var i Edinburgh blev jag förfasad över hur man valt att hantera gamla byggnader men kanske är det ändå rätt väg att gå. Istället för att de står som tomma skall och minne över det som varit fylls de nu med liv och fortsätter vara en del av den pågående historien.

4 kommentarer:

Fröken Grön sa...

I Dublin kan man verkligen hitta det mest oväntade. En gång såg jag två hästar som stod bundna vid ett cykelskjul i ett vanligt hyreshusområde i förorten. Tydligen ganska vanligt där, men jag blev förvånad!

Gott slut och en fin nyårsafton önskar jag dig!
/Anna-Karin

Unknown sa...

MEn vilken märklig känsla det måste vara att hänga tvätten på en kyrkogård och vilken härlig kontrast det blir på bild;)

Men visst kan det vara bra att gamla byggnader kommer till användning men samtidigt lite sorgligt för det är ju endel av vår historia.

Önskar dig en mycket härlig kväll
Kram
Annie

VisaLiza sa...

Det där har jag hört från fler så helt tydligt är det vanligt. Förstår att du blev förvånad! Önskar även dig ett riktigt gott nytt år!

VisaLiza sa...

Det känns onekligen lite dubbelt det där med att använda kulturarv. På sätt och vis är det ju bra om de inte bara står och samlar damm men samtidigt vill man ju bevara dem. Att hänga tvätt på en kyrkogård var dock lite väl tycker jag. Kramar Liza

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...