söndag 13 april 2014

13 april genom åren

Förr om åren skrev jag alltid dagbok. Med tiden fanns det mindre tid till dagboksskrivande och det blev längre och längre mellan gångerna. Känns på sätt och vis lite tråkigt eftersom det onekligen är spännande och gå tillbaka och läsa. Vad gjorde jag idag för ett år sedan eller för tjugo år sedan? Vissa dagar sticker ut och blir något som jag alltid kommer att minnas men de där helt vanliga dagarna glöms bort. Tråkigt eftersom de där vanliga dagarna är smått fantastiska. Genom att jag med åren har blivit en flitig fotograf har jag åter en dagbok fast i bildform. Det är mycket sällan att det går en dag utan att jag tagit ett enda kort. En bild säger mer än tusen ord sägs det ju och så är det verkligen. Genom att titta igenom mina bilder minns jag saker som aldrig skulle rymmas i minnet. Mina bilder blir till ett skattkista av vardagligheter som det onekligen är trevligt att titta i. Nu är det lätt att se vad gjorde jag idag för ett år sedan. Dock sträcker sig mitt digitala bildbibliotek bara sex år bakåt i tiden så några års glapp har det blivit mellan dagboksskrivandet och fotograferandet. Spännande att så se många olika saker jag genom åren har gjort på samma datum.

Centrala Windhoek i Namibia

 2008 var jag utbytesstudent och bodde i Namibias huvudstad Windhoek. Just den här dagen hade jag intervjuat en företrädare för en HBTQ-organisation i Namibia. Bilden är tagen under min promenad från det mötet på väg till centrum där jag skall ta en taxi för att komma tillbaka till universitetet UNAM. Det var ett omtumlande möte med en person som berörde mig på djupet. Ett sådant där möte som jag kommer att bära med mig genom livet. Få människor har gjort så stort intryck på mig som hen gjorde.


 2009 hade det gått ett år sedan vi flyttade till huset i Hult och ett år sedan jag var i Namibia. Då fick vi istället besök av Namibia här i Hult. Vi bjöd in de namibiska utbytesstudenterna på högskolan Väst i Trollhättan att komma och fira påsk hos oss i Hult. Vi hade aldrig träffats tidigare men hade en otroligt trevlig påsk tillsammans då vi grillade, spelade kubb och pratade långt in på natten.

Nemi tio månader och mycket busig

 2010 var jag sjuk den här dagen och katten Nemi försökte med alla medel att få min uppmärksamhet. Inte lätt att vara kattunge och inte lyckas få någon uppmärksamhet när en är på lekhumör!

Utsikt från Krokstads kyrka i Sörbygden

 2011 hade vi en riktigt galen dag! Dagen började med att barnen hade dansuppvisning i Munkedal på förmiddagen. Sedan var det bara att sätta sig i bilen och köra tre mil norrut för att komma till Krokstads kyrka. Där var det dags för familjegudstjänst och framträdande av barnkören. Efter detta var det åter dags att sätta sig i bilen för vidare avfärd mot barnkalas. När vi till sist kom hem den kvällen var hela familjen trött och stupade rakt i säng!


2012 var jag denna dag i Göteborg och på universitetet. Då pågick ett hektiskt arbete med boken om Gamlestaden som skulle vara klar i maj. Sen är det en definitionsfråga det där med att vara klar. Texterna var i stort sett klara då i maj men sedan dess har det varit mycket arbete med att finputsa dem och att hitta finansiering för att kunna publicera boken. Då var vi studenter på mastersprogrammet Kulturarv och modernitet och nu är vi medlemmar i Aldir kulturkooperativ och närmar oss allt mer en publicerad bok. Vet att jag den där dagen 2012 hade huvudet fullt av tankar efter en lång arbetsdag men trots det blev stående länge för att betrakta de vackra blommorna.

Manda och mormor är linslusar!

2013 hade vi dottern Sofia och barnbarnet Manda på besök här hemma i Hult vilket alltid är mysigt. Då skulle Manda snart fylla två och nu är hon snart tre och stora damen. Det är onekligen stor skillnad på att vara två år och att vara tre år.

För att kunna planera krävs goda kakor och mycket kaffe!
13 april 2014 har ägnats åt träning och till planering av vår bröllopsfest i september. I år är det ju tio år sedan Raimo och jag gifte oss och redan innan bröllopet bestämde vi oss för att själva festen skulle hållas för att fira när vi varit gifta i tio år. Vi är omgivna av fantastiskt fina människor som vill vara med och planera och genomföra vår bröllopsfest och det känns verkligen helt fantastiskt. Planeringen kom lång idag och många pusselbitar börjar att falla på plats. En bröllopsfest skall ju vara festernas fest och det mest märkvärdiga en arrangerar i sitt liv. Efter den här dagen är jag övertygad om att vår bröllopsfest kommer att bli helt oförglömlig.

1 kommentar:

Christina sa...

Vilken fin resumé av dina senaste år. Så mycket spännande resor och upplevelser du har bakom dig, och framför med tanke på den stundande bröllopsfesten.

Jag känner samma när det gäller bilder, att de är en ovärderlig minnes och glädjekälla. Så mysigt att bläddra igenom och minnas.
Ha det fint!

Kram Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...