måndag 7 juli 2014

Så kom sommaren

Till slut kom så värmen åter vilket genast märks i trädgården. Plötsligt tar allt ordentlig fart och växer igen. På bara några timmar slog flera blommor ut och i odlingslådorna växer det så det knakar.


I en av de första planteringarna vi gjorde i ordning växer nu praktlysing och blåklint tillsammans. Praktlysingen är verkligen otroligt vacker och blommar dessutom riktigt länge vilket gör den till en tacksam växt i planteringen. Framför dessa blommor växer två rabattrosor av sorten Ingrid Bergman. Vi hade rosor redan innan rosenträdgården men de har inte mått så bra eftersom jag inte tagit ordentligt hand om dem. I och med rosenträdgården väcktes dock mitt intresse för rosor och hur de skall skötas och nu blommar Ingrid Bergman åter vackert.


Här syns både rosenträdgård och uterummet nere från våra odlingar. Taket är på plats men nu skall arbetet pausas medan växthuset byggs klart. Den vita blomman heter förresten Astillbe och är en av få växter som fanns i trädgården när vi köpte huset. De fanns i en plantering som vi tagit bort men innan flyttades alla plantor noga och planterades i en ny plantering. Den blå blomman heter Kantnepeta och planterades först förra året och har tagit sig ordentligt i år. Har hört att den allas för nordens lavendel och onekligen är den lik lavendeln men trivs betydligt bättre i min trädgård.


Sen blommar det för fullt i min rosenträdgård. Bara två sorter som ännu inte blommar nu. Det är lite lustigt med rosor har jag märkt att det är inte alltid en får vad en har tänkt sig. Den gula blomman heter Flaming cover och är en krypros och skulle vara knallorange. Den förstår dock inte detta och är redan större än några av rabattrosorna. Längst ner till höger är dock en blomma som förstår att den är en krypros. Den heter Tommelise och fungerar nu som en fin marktäckare. I mitten är vackra New Dawn som är en alldeles perfekt ros. Ljust rosa med stora fylliga blommor. Efter morgonens planerade storstädning har jag tänkt plocka ett gäng av denna ros och sätta in i vardagsrummet. Känner mig rik som kan plocka rosor i min egen trädgård och sätta in i huset. Den sista rosen är en Linneaus och är en stamros. Än så länge står den i en kruka i rosenträdgården och vi har ännu inte bestämt om den skall vara i kruka eller planteras någonstans i trädgården. Nu är vi då äntligen lediga vilket innebär att idag väntar storstädning och trädgårdsarbete, en riktig hemester således!

3 kommentarer:

Ninette sa...

Kantnepeta finns på min önskelista! Från början hade jag inte tänkt ha så många blå blommor i min trädgård, men nu har jag tänkt om o då är den högt uppe på listan! Vad fint ni har det i er trädgård, och redan ordet rosengård väcker ju varma känslor liksom! Vi har inga rosor hemma hos oss, och ska inte ha heller (jag gillar bara klängrosor egentligen), men dom är så fina att se på såhär på bild, så jag njuter!

Christina sa...

Vackert och fint med rosor som har sin egna "personlighet" :)
Jag njuter också av att plocka blommor i trädgården, det är en speciell känsla.
Kram Christina

Hemkära Hanna sa...

Så vackra!
Ja det är en lyx att njuta av!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...